یک شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت

نشریه فرهنگی تحلیلی نگین زاگرس معرف مردمان لر

ایل بویری

با پوزش، درین مورد اطلاعاتی وارد نشده است ، اگر کسی میتواند میتواند درین زمینه همکاری کند تا بیوگرافی از این ایل وارد کنیم

6 نظر

  • امید درخشان

    ایل بویری نیست ..همون ایل دشمن زیاری است . و بویری یکی از طوایف ایل دشمن زیاری است..اصل ایل دشمن زیاری از این منطقه هست، منطقه کهگیلویه .شهر دهدشت مناطق (کوشک دشمن زیاری،راک دشمن زیاری،قلعه دختر دشمن زیاری و بقیه دهات ها و مناطق) دشمن زار دو زن داشت از یک زن دو فرزند که فرزندان انها طایفه سلطعلی،شیخالی ، قلندری،بویری و زن اول سه فرزند به اسم گرشاسب،گشاسب و الیاس داشت که فرزندان این زن به خانی رسیدند. که همه اول در کلات دشمن زاری ساکن بودند در کهگیلویه ..در جابجایی ایلات توسط نادر طایفه گرشاسبی اولین فرزند دشمن زیار و خان اول در منطقه ذکر شده توسط نادرشاه به اطراف شیراز کوچانده شدند چون وابسته به دولت صفوی بودند. و تشیع و نافرمانی میکردند و مالیات نمیدادند..بعد از رفتن این طایفه برادرهای کوچکتر به اسم گشتاسب و الیاس هم زمان خان منطقه شدند و طایفه های فرزندان زن دوم را بین خود تقسیم کردند ..خود من هم از نواده های الیاس هستم .البته خود الیاسی هم طایفه دارد و هم خان و پدر بزرگ های ما هم خان منطقه الیاسی در کلات دشمن زیاری زادگاه اولیه و اصلی دشمن زیاری هستند معروف به فرزندان جمشید خان(من ندیده جمشید خان هستم) از نواده های الیاس و طایفه گشتاسبی هم در راک مستقر و حکومت کردند ..که حکومتی قوی داشتند و از سرداران اصلی نادرشاه بودند. و کلانتر چهاربنیچه شدند یا همان کهگیلویه تا زمانی که با طایفه الیاسی برادر خود بر روی محدوده زمین درگیر شدند و خان های انها بعضی کشته شدند توسط فرزندان جمشیدخان و از منطقه کوچ کردند که الان در چرام و اطاف باشت خان احمد و گچساران و کرمان و خوزستان دیلم و مستقر شدند.. و کل منطقه دشمن زیاری به دست فرزندان الیاس که همان جمشید خان باشد افتاد که خودشون هم طایفه دارند(طایفه الیاسی) و رعیت و بقیه طوایف در خدمت انهابودند..مث سلطعلی. قلندری. بویری. شیخالی و خود طایفه الیاسی...از مجموع چند طایفه یک ایل بوجود میاد. دشمن زار فرزند یکی از سران آل بویه بود چون با آل زیار دشمن بودند این اسم را بر روی فرزندش گذاشت..که فرزندان ال بویه منسب خود را شاهان ساسانی میرساندند و از نسل بهرام گور میخواندند. اما ابوریحان بیرونی با این تذکره چند نویسندهبزرگ مث مسعودی مخالف بود ..ساسانیانی که خود توسط ایلمایی ها شکل گرفت که باقیمانده عیلام بزرگ در غرب بودند..


  • سجادخان

    بادرود بویری یک ایل هست که قسمتی از آن درایل دشمن زیاری. هفت تیره از آن ساکن ایذه وجز بختیاری هفلنگ وتیره ای درمسجدسلیمان و شهری در چهارمحال بختیاری که یک دست از طایفه بویری میباشد یعنی کل جمعیت شهر .وروستای بزرگ باجمعیت ۱۰۰۰نفردربوشهر که همه ی این طوایف خود را جز قوم بختیاری هفت لنگ میدانند به جز طایفه بویری که در ایل دشمن زیاری ساکن میباشد.


  • امین نظری

    با سلام. بویری یک ایل است که در سرزمین کهگیلویه باستانی سکونت داشتند. بر اساس شجره نامه های پوستی موجود بویر فرزند احمد فرزند گیلیویه می باشد که شجره مذکور به پادشاهان ساسانی می رسد که تا سالها پس از انقراض ساسانیان بر بخش هایی از ایران حکومت می کردند. بویراحمدی ها با ایلات کرایی و ممبینی دارای نیاری مشترک می باشند و منتسب به گیلویه می باشند. ایل بویری در زمان حمله تیمور لنگ دچار فروپاشی ساختاری گردید اما قسمت هایی از آن تا اواسط صفویه موجودیت داشتند که توسط شاه عباس از بین رفت و تعداد زیادی از آنها به سرزمین های بختیاری ، دشمن زیاری ممسنی و کوهگیلویه ، ممسنی، قشقایی، گله دار ، بوشهر و سایر نواحی ایران کوچ کردند. ایل فعلی بویراحمد برآمده از ایل بویری قدیم است که در سال های بعداحیاء گردید. منابع: تحقیقات میدانی. کتاب یادواره ایلات کوه گیلویه نوشته مرحوم مجیدی کرایی.

  • یک لر

    ایل بویر هماناست که پسر تیمور گورکنی را به هلاکت رساند مردمانی اعجاب انگیز بودند و کسی توان مقابله با انها را نداشت ودکتر نور محمد مجیدی اطلاعات خوبی در خصوص انها گفته است ایل بویر در دو مرحله ضربه سنگینی یکی با تیمور گورکانی ودیگری توسط شاه عباس صفوی


  • کامران

    آفرین ....ولی ایل ن قوم بویری


  • سید علی صالحی (لُر بختیاری ایذه)

    سیدعلی صالحی شاعر و نویسنده ۱۳۳۴ در ایذه متولد شد. وی از پایه‌گذاران جریان موج ناب و بنیانگذار جریان شعر گفتار و شعر فراگفتار است. لیالی / منظومه ها / پیشگو و پیاده شطرنج / مثلثات و اشراق ها / نامه ها / نشانی ها / عاشق شدن در دی ماه،مُردن به وقت شهریور / آسمانی ها / رؤیای قاصدک غمگینی که از جنوب آمده بود / سفر بخیر مسافر غمگین پنجاه و هشت / آخرین عاشقانه های ری را / ساده بودم، تو نبودی، باران بود / دیر آمدی ری را / دعای زنی در راه که تنها می رفت / دریغا مُلا عمر / چیدن محبوبه های شب / از آوازهای کولیان اهوازی / یوماآنادا / سمفونی سپیده دم / قمری غمخوار در شامگاه خزانی / زیارت نامه مرغ سحر و همخوانی دختران خرداد / رد پای برف تا بلوغ کامل گل سرخ / عاشقانه‌های بعد از گرگ / اشاره به دریا پیش از زوال بزرگ / چند رؤیا مانده تا طلوع رنگین کمان / زندگی کن بگذار دیگران هم زندگی کنند / ما نباید بمیریم، رؤیاها بی مادر می‌شوند / نگران نباش همه چیز درست خواهد شد / پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو سه نفر / شبانه ها در غیاب احمد شاملو / انیس آخر همین هفته می‌آید / نثار نامِ کوچکِ تو / آهوی الوداع به موسمِ زایمان آب / شازده کوچولو فال فروش میدان راه‌آهن / گل رُز در سفر به ستاره شمالی / کتاب کوچک معصومیت و امید / پرده را کنار بزن در پایان عشق پیروز است / این شفا برسد به دست مجروح ترین رؤیاها / زن در سایه چهره‌اش را نشان می‌دهد / دعوت به دعای عهد زنان / دختر ویولن زن در کوچه‌های برفی آذر ماه / منشور شعر حکمت / گزارش به نازادگان / سرود روح بزرگ / دختر ویولن‌زن در کوچه‌های برفی و...


  • قدسی دهدشتی

    تاریــــخ قــــوم لُر: قدسی دهدشتی از شـاعران قـوی دسـت لُـر در دوره قاجـار برخاسته از کهگیلویه است. در روزگاری كه شهر دهدشت در اثر تنش بويراحمدی هـا و سران شهر دهدشت ويران و مردمش بـه شهرهای مختلـف پراكنـده شـدند قدسی از دهدشت به بهبهان آمد و پس از اقامت کوتاهی در اين شهر به روستای كيكاووس حومه بهبهان رفت و در آنجا مقيم شد. وی در دوره قاجار زندگی ميكرد و از اشعار موجود او بر می‌آید كه به شيوه بازگشت ادبی قلم می‌زده است‌‌‌‌‌‌‌ به اقتفای شاعرانی چون هـاتف اصفهانی و ديگـران رفتـه و خـوب هـم از عهده برآمده است. از ظاهر همين معدود اشعار میتوان پی برد که روحیه دینی و منش عرفانی داشته است. ‌‌‌‌از قراین استنباط می‌شود که فرزندی داشته که شاعر بوده، به نام میرزا علی‌اکبر که دیوان اشعارش از بین رفته است. شعر چند تن از شاعران از جمله هاتف اصفهانی (وفات ۱۱۹۸ ه.ق) عبدالله شمس الدین مغربی (وفات ۸۰۹ ه.ق) و آشفته شیرازی (وفات ۱۲۸۸ ه.ق) را تضمین کرده است. شعر زیر یک بند از شعر هاتف اصفهانی است در این تضمین که از ترکیب بند معروف "توحیدیه" هاتف صورت گرفته، خوب از عهده برآمده و کلماتی از همان جنس و سبک و سیاق استفاده کرده است. ‌‌‌ اي فلـــك چـــاكر و ملَـــك دربـــان ‌‌‌‌‌// باعــــث هســــتي زمــــين و زمــــان ‌‌‌‌‌ گـــويم ايـــن نكتـــه آشـــكار و نهـــان ‌‌‌‌‌// ای فــداي تــو هــم دل و هــم جــان ‌‌ جـــان نــــثار تـــو، چـــون تـــويي جــــانان (مجید کرایی ۱۸۲:۱۳۷۸) ‌‌‌ منبع: مجیدی کرایی، نور محمد (۱۳۷۸) علما و شاعران كهگيلويه و بويراحمد، تهران، به آفرین.



آخرین مقالات