چهار شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت

نشریه فرهنگی تحلیلی نگین زاگرس معرف مردمان لر

ایا نشریه لور تعطیل میشود؟

متاسفانه مدیران محترم نشریه اینترنتی لور در اقدامی به زعم نگارنده خودسرانه و غیرقابل قبول و همچنین بدون مشورت گیری با اکثریت فعالان اجتماعی لر، دستور توقف نشریه وزین و پرسابقه خود را دادند.

ایا نشریه لور تعطیل میشود؟

آغاز یک راه شر است / سرمایه اجتماعی لر را نابود نکنید

متاسفانه مدیران محترم نشریه اینترنتی لور در اقدامی به زعم نگارنده خودسرانه و غیرقابل قبول و همچنین بدون مشورت گیری با اکثریت فعالان اجتماعی لر، دستور توقف نشریه وزین و پرسابقه خود را دادند.

آنها با بیانی پر از ابهام و اینکه؛ بدلیل موانع و مشکلات شغلی و شخصی قادر به انجام وظایف خود نیستند زنگ شوم تعطیلی سرمایه اجتماعی لر را نواختند، سرمایه اجتماعی ایی که پیشتر خود سالها و به دفعات از آن دم می زدند.

البته احتمالا این دوستان از نظر قانونی حق و اختیار توقف و خاموشی چراغ بیداری لر در حداقل یک دهه گذشته را داشته باشند! اما از جهت وجدانی و اجتماعی، این مسئله یک شکست و عقبگرد برای جامعه لر خواهد بود.

ضمنا اگر مدیران پابه سن گذاشته آن، فاقد انگیزه های لازم هویت خواهانه و قومی شده اند، بهتر است میدان را به جوانان پرانگیزه بدهند و نوستالژی رسانه ایی مدرن لرها را به سلاخی نکشانند.

همچنین ممکن است در روند شکل گیری این تصمیم، گلایه ها و ناراحتی هایی وجود داشته، بطور مثال این موضوع که نشریه اینترنتی بعد از حدود ۱۵-۱۰ سال فعالیت، نتوانسته حتی بخش کوچکی از آرمان ها و آرزوهای سازندگانش را تحقق بخشد و اکثر عمر آنها صرف موضوعی شده که در تحققش(احتمالا به زعم خودشان)موفق نبوده اند و یا اینکه معتقدند جریان فکری هویت خواهانه شان در معادلات منطقه ایی، ملی و جهانی مردم لر نتوانسته اثرگذار باشد.

بی شک گلایه و درد هرچه هست، شاید دوستان اختیار سوراخ کردن سهم خود از کشتی لر را داشته باشند، اما براستی بعد از این واقعه، کدام رسانه فراگیر می تواند لر را از گزند امواج و طوفان های دریای عدم توسعه یافتگی محافظت کند؟

بهر صورت نقد بخصوص نقد دوستانی که عامل رشد و توسعه فکری مان بوده اند سخت است، اما سخت تر و شوم تر آنست که به آسانی شاهد پرپر شدن رسانه ایی باشیم که هویت نوستالژیک و اجتماعی بخش وسیعی از فعالان لر بوده و مدیران سایت بدون هیچ عذاب وجدانی روی آن خاک آخرین وداع می ریزند و بعد جامعه را دلداری می دهند که این پایان راه خیر نیست!!!!


ابوالفضل بابادی شوراب_۲۰ تیر ۱۳۹۸

3 نظر

  • نوفعالان لُر

    اندر کار و بار برخی نوفعالان لر: یکسری نوفعالان لر که نه روش فعالیت فرهنگی را میدانند نه زبان را میشناسند نه تاریخ را نه مقتضیات زمان را نه...به جای انجام کار محتوایی برای لر انگار کارمند رصدخانه هستند رصدخانه ای به نام《اینستاگرام》و...کارشون هم فقط رصد کردن و کلکل و مشاجره با این و آن یا عوام الناس هست اسم این رو هم گذاشتن فعالیت فرهنگی! بعد تخصصشون شده جدل بیخود با این و با آن! این حرف تلخی بزن اون حرف تلخی بزن و عکس و اسکرین شات بگیر و بعد داد و بیداد: توهین فلانیها به لر توهین بیساریها به لر! درست است توهین هایی به لر هم میشود ولی نه اینطور. اینکه هی میگید توهین ایکسها به لر توهین ایگرگها به لر اصلا برای لر خوبیت نداره! این چه نوع فعالیت فرهنگی و کمک به زبان و فرهنگ لر است؟در ضمن هر کسی که به نام لر به دیگران توهین کند از ما نیست و حق ندارد خود را نماینده مردم لر بداند. ما از چنین رفتارهایی برائت میجوییم و به شدت محکوم میکنیم.


  • جشنواره اقوام لرستان!!!

    مصطفی رباطی: با روی کار آمدن سرپرست جدید اداره ارشاداسلامی جشنواره اقوام لرستان بصورت زنجیری در شهرهای لرستان برگزار میشود و آنچه که از این نام برمی‌آید و احتمالاً مسئولان برگزاری این جشنواره هم در پی آن‌اند که این مفهوم را در ذهن مخاطبان و مردم نقاط مختلف لرستان جا بیندازند، که لرستان از نظر این آقایان از چند قوم مستقل تشکیل‌شده و هر قوم نیز آداب، سنن و رسوم خاص خودش را داراست!!! برای باز شدن موضوع ابتدا باید تعریفی از «قوم» ارائه شود؛ دانشمندان علوم اجتماعی و جامعه شناسی تعاریف مختلفی از قوم ارائه داده‌اند، اما تقریباً اکثر آن‌ها نظیر ماکس وبر، آنتونی دی اسمیت، کوپر، مک لین و...بر روی این تعریف از قوم و قومیت اشتراک نظر دارند که «گروه‌هایی که از لحاظ زبان، مذهب، رنگ، پوست و نژاد با گروه‌های دیگر جامعه تفاوت داشته باشند، گروه‌های قومی قلمداد می‌شوند.» با توجه به این تعریف می‌بایست گروه‌هایی را دارای یک قومیت خاص بدانیم که از نظر نژاد، زبان، مذهب، آداب و رسوم و سایر شاخصه‌ها متمایز از سایر گروه‌های جامعه باشند!!! حالا آیا در لرستان مردم از نظر نژادی، زبانی و مذهبی از هم دیگر متمایزند و تفاوت دارند؟ در جواب می‌توان گفت که مردم لرستان دارای مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی بوده و هزاران سال است که با اتحاد و همبستگی در بزنگاه‌های مختلف تاریخی در کنار هم بوده و هستند. تمام آداب‌ و رسوم این مردم اعم از سور و سوگ (دوات و پُرس)، موسیقی و...مثل هم است، به عنوان مثال در حوزه موسیقی و آواز از گذشته‌های دور تاکنون رسم بر این است که یک خواننده در لرستان برای گرم کردن صدای خود ابتدا یک بیت «علیسونه» می‌خواند و سپس آهنگ‌هایی نظیر «بزران» و «کشکله شیرازی» و...را اجرا می‌کند؛ به همین دلیل این موسیقی قابل خط‌کشی و جدایی نیست، آمیختگی و درهم تنیدگی مردم لرستان به‌قدری زیاد است که در سایر حوزه‌های اجتماعی نیز این خط‌کشی‌های مُغرضانه و جعلی جواب نمی‌دهد و عملی نیست! از نظر مذهبی که نیاز به گفتن نیست و همه مردم لرستان شیعه هستند؛ یکی از دوستان رسانه‌ای در بیان عشق لرها به خاندان پیامبر می‌گفت: «کل دنیا را بگردند یک لُر سُنی مذهب پیدا نمی‌شود، حال‌آنکه سید اهل تسنن زیادی در ایران و خارج از کشور وجود دارد.» ازنظر زبانی و دایره واژگانی نیز مردم لرستان اشتراکات زیادی دارند؛ البته برخی تنوع زبانی را با تفاوت زبانی به‌ عمد یا به سهو اشتباه می‌گیرند و از این حیث معتقد به تفاوت زبانی مردم لرستان هستند! برای رد این نظر مثالی ساده می‌زنم، گِردی صورت را در نظر بگیرید، همه شاخه‌های زبانی قوم لر به سر می‌گوییم «کَیلُه»، به دماغ می‌گوییم «پِت» به زبان می‌گوییم «زوو» به دهان می‌گوییم «دَم، گُپ» به دندان می‌گوییم «دِنو»، به چانه می‌گوییم «زِنج» و...از نظر نژادی هم مردم لرستان هیچ تفاوتی با هم ندارند، به این معنی که از ظاهر و قیافه افراد مشخص نمی‌شود که او مینجایی یا ثلاثی و یا لک است. بر پایه تعریفی که از «قوم» شد، به‌عنوان نمونه می‌توان «ترکمن‌ها» را یک قوم نامید چون این مردم از نظر زبان، آداب و رسوم و مذهب با سایر گروه‌های قومی در کشورمان متفاوت هستند! از همه مهم‌تر اینکه ترکمن‌ها از نظر قیافه و نژاد نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند و فرد غیرترکمن به راحتی در میانشان قابل شناسایی است!حال آنکه مردم لرستان دارای این تفاوتها و تمایزها نیستند و نه‌ تنها از نظر شکل و قیافه و نژاد که از نظر آداب و رسوم و حتی مذهب نیز مثل هم هستند و عامل تنوع زبانی در استان که این روزها افراد قوم ساز دارند روی آن مانور می‌دهند اتفاقاً یکی از نقاط قوت قوم لر محسوب می‌شود و اما لباس مورد استفاده مردان در جشنواره اقوام لرستان معمولاً «شال وسِتِره»، لباس زنان «کُلنجه و کُت و گلونی»، بازی محلی «دال پلان یا دال پران»، غذاهای محلی هم «ترخینه یا کشکینه» و موسیقی هم بیشتر موسیقی‌های فولکلور و قدیمی است؛ به عبارتی آنچه که در این جشنواره به عنوان لباس، غذا، موسیقی و بازی محلی نشان داده می‌شود، میراث مشترک همه مردم لرستان است و مُختص به قبیله و ایل خاصی نیست!!! به همین دلیل نامیدن این جشنواره به‌عنوان «جشنواره اقوام» ظلمی آشکار به مردم لرستان و اقدامی زیان‌بار برای وحدت آحاد جامعه در این استان است. به دور از همه تعصب‌های قومی و قبیله‌ای اگر بخواهیم از نظر علمی و مستدل به موضوع نگاه کنیم و تعاریف دانشگاهی و آکادمیک را مبنا قرار دهیم، در لرستان اقوام نداریم! یک قوم داریم و آن‌هم هزاران سال است که «لُر» نامیده می‌شود. به‌عنوان یک لُریاتی به دست‌ اندرکاران《جشنواره اقوام در لرستان》پیشنهاد می‌شود نام جشنواره را به《جشنواره قوم لر》یا《جشنواره بومی_محلی لرستان》و یا هر نام دیگری تغییر دهند؛ دیگر این‌که گفته می‌شود قرار است پاییز امسال نخستین «جشنواره دانشجویی فرهنگی هنری اقوام ایران‌زمین» با همت جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شود، در این خصوص نیز بهتر است گروه‌های هنری و فرهنگی لرستان تحت یک عنوان و در قالب یک گروه منسجم و هماهنگ به اجرای برنامه بپردازند! یادآور می‌شود《خط‌کشی جامعه》ممکن است در کوتاه‌مدت منافعی برای افراد «قوم ساز» که به دنبال رسیدن به مطامع سیاسی هستند، داشته باشد ولی این موضوع در درازمدت باعث ایجاد تنش‌های اجتماعی و تنازعات قومی می‌شود! تنش‌های قومی خطرناک‌ترین نوع کشمکش‌هاست و مردم دنیا به‌ویژه《کشورهای جهان‌سومی》خاطرات خوبی از این نوع تنش‌های قومی ندارند! یقیناً «قوم سازی» باعث تنش و تنازع قومی خواهد شد


  • نگاه موزه ای و آکواریومی به فرهنگ

    نگاه موزه ای و آکواریومی به فرهنگ: به نظر میرسد که قوم بازی و لباس و لهجه به رخ کشیدن ها که تأکید بر تمایز است از نوعی نگاه موزه ای و آکواریومی به فرهنگ ریشه میگیرد. عده ای دوست ندارند مردم لر را که یکسان و یکدست هستند را متحد و در کنار هم ببینند. مردمی که زبانی هم خانواده دارند و لباسی کمابیش یکسانی میپوشند و غذاهایشان یکی است و از همه مهمتر خاطره ها و دغدغه هایی مشترک دارند. دریغا که برخی روشنفکر نماها در افتادن به دیگ حلیم از هول حلیم پیشتاز بوده اند. ایکاش همه پانها دست از نگاه موزه ای به لرستان بردارند و بر یکسانی ها و اشتراکات بیشتر متمرکز شوند چون جنجالهای قومی کمکی به توسعه لرستان نمیکند.



آخرین مقالات