پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت

نشریه فرهنگی تحلیلی نگین زاگرس معرف مردمان لر

نکاتی پیرامون پخش دوباره سریال سرزمین کهن

نکاتی پیرامون پخش دوباره سریال سرزمین کهن

قوم لور در طول تاریخ کهن این سرزمین همواره قلب و ستون فقرات ایران بوده و هست. در تاریخ این قوم سر افراز حتی یک نقطه تاریک وجود ندارد و در هیچ جای تاریخ ایران ، خیانت و یا حرکتی از قوم لور که ضد ایران و ایرانی باشد ثبت و ضبط نشده است.

 

 لورها به عنوان مردمانی دوستدار ایران همواره در مقابل دشمنان این مرز و بوم سینه شان سپر بلا بوده است و ایران ستیزان اجنبی پرست دلی پر کینه از این قوم سربلند و اصیل النسب دارند. قوم لور و هر آنچه که مایه مباهات این قوم و ملت ایران باشد تیری است در چشم و قلب دشمنان این مرز و بوم به همین دلیل بی ربط نیست که اتاق فکر و ستاد پشتیبانی که در آن انواع توهینات ردیفی ، جوکهای سخیف و تمسخرهای سبک و بی دلیل که به این مردم اصیل شده و میشود را منسوب به دشمنان خارج نشین و دنباله روهای داخلی آنها بدانیم. حتی نخبگان و متفکران معاصر و بزرگی نظیردکترعلیشریعتی ، شهید مطهری و هم از نسبت های ناروای این قماش فحاش بی نصیب نمانده اند.

 

سیل و هجوم بی سابقه و تولید ، ترجمه و پخش جوکهای قومیتی و توهین به قوم لور در فضای مجازی در چند سال اخیر گواه این مدعاست و این همه توهین اساسأ بدون غرض و بدون پشتوانه مالی امکان پذیر نیست و دست تجزیه طلبان ایران ستیز را به وضوح میتوان در آن تشخیص داد. با هوشیاری کاربران فضای مجازی توهینات هدفمند و رگباری این بدخواهان لور ستیز در این فضا راه بجایی نبرد ولی اکنون بدخواهان قوم لور زمین بازی را عوض کرده و هجمه را به داخل رسانه های رسمی و تولیدات فرهنگی و هنری کشانده اند. 

بهمن ماه سال ۱۳۹۲ کمال تبریزی مجموعه ای که تحریف علنی تاریخ معاصر بود و نفع قوم خاصی را منعکس میکرد را با هزینه گزاف و تبلیغات زیاد روی آنتن برد در یکی از سکانس های این مجموعه که در روز تعطیل و ساعات پر بیننده تلویزیون پخش میشد یکی از شخصیت های فیلم که از قضا خودش عضو فرقه دموکرات آذربایجان ( از احزاب وطن فروش و دست نشانده حزب کمونیست شوروی، سابق ) است به صورت آشکارا به مردم لور بختیاری توهین میکند و همزمان عکس سردار اسعد بختیاری از رهبران مشروطه را نشان میدهد!!!  

واکنش و اعتراض فعالان سیاسی و رسانه ای قوم لور به این موضوع باعث اعتراض مردم در استانهای لور نشین شد. با گسترش دامنه اعتراضات مردمی ، شورای عالی امنیت ملی به قضیه ورود پیدا کرد و به همین دلیل با دستور مستقیم این شورا جلوی پخش سریال از قسمت چهارم گرفته شد. با توقیف پخش و نیز عذر خواهی عوامل و دست اندر کاران تولید سریال سرزمین کهن بالاخره اعتراضات مردمی فرو نشست. عزت الله ضرغامی رییس وقت سازمان صدا و سیما که خود از لورهای بختیاری خوزستان میباشد با پوشیدن لباس لوری بختیاری به میان مردم مسجد سلیمان رفت و از آنان دلجویی کرد حالا رسانه ای شدن خبر پخش دوباره مجموعه تلویزیونی سرزمین کهن به نقل از گمال تبریزی و آقای میر باقری معاون سیما باعث نگرانی فعالان سیاسی و رسانه ای قوم لور و بویژه همتباران لور بختیاری شده است. 

در پی افزایش این نگرانی ها پویش توقیف سریال سرزمین کهن در فضای مجازی ایجاد شده است با وجود گذشت زمان کمی از ایجاد این پویش حدود ۳۰ هزار نفر در سراسر کشور به آن پیوسته است و جملگی اعضای این پویش که از همه اقشار قوم لور در آن وجود دارد خواستار جلوگیری از پخش این سریال جنجالی هستند در سالهای اخیر قوم نجیب و اصیل لور بارها مورد آماج توهین ها و تمسخرهای بی پایه و اساس قرار گرفته است به همین نارضایتی ، حساسیت و نیز عصبانیت پنهانی در لایه هایی از جامعه لور در سراسر کشور ایجاد شده است.

 

هرگونه جسارت ، بی حرمتی دوباره و یا عملی که بوی اهانت از آن به مشام برسد ممکن است خدای ناکرده به حوادث و نا آرامی های خارج از کنترل تبدیل شود. برای ایجاد آرامش و جلوگیری از سؤ استفاده فرصت طلبان از شرایط موجود توصیه هایی در ذیل عنوان میشود

یکم ؛ کنش گران و فعالان سیاسی و رسانه ای قوم لور نگران هستند که بار دیگر تاریخ را به ضرر این قوم تحریف و دستکاری کنند لذا واکنش ها به پخش دوباره سریال سرزمین کهن ناشی از این نگرانی است.

دوم ؛ ایران کشوری کثیر القوم است این ویژگی همچنان که یک نقطه قوت محسوب میشود در صورتی که کج سلیقگی شود و نظارت لازم بر تولید آثار فرهنگی و هنری نشود به وحدت ملی خدشه وارد شده و کشور از این ناحیه آسیب خواهد دید به همین دلیل در تولید محصولات فرهنگی و هنری باید دقت شود به قومیت ها دانسته یا ندانسته اهانتی ، نشود.

سوم ؛ با توجه به نقش رسانه ملی در جهت دهی و آگاهی بخشی به جامعه مسؤلان این رسانه فراگیر در تولید آثاری که با موضوع قومیت ها و فرهنگ های بومی کشور تهیه میشود دقت نظر بیشتری داشته باشند دیگر اینکه ضمن رعایت حساسیت ها و خطوط قرمز قومیت های موجود در کشور از کارشناسانی که به هویت قومی و تاریخ اقوام احاطه دارند به عنوان نویسنده یا مشاور تاریخی در تولید اینگونه آثار استفاده شود.

 چهارم ؛ پیشنهاد میشود که قبل از پخش دوباره سریال سرزمین کهن جمعی از نخبگان و فرهیختگان لور تبار به ویژه همتباران بختیاری سریال را ببینند تا نگرانی ها در این خصوص رفع شود.

پنجم ؛ شایسته بود در نسخه اصلاح شده سریال از هم تباران بختیاری اعاده حیثیت و دلجویی شود و کارگردان یا کارشناس و مشاور تاریخی مجموعه قبل از پخش قسمت نخست سریال میتواند، اینکار را انجام دهد.

در پایان باید عرض شود که مردم لور آنقدر عظمت دارند که توهین و تمسخر عده ای تازه به شهر رسیده و مجهول النسب که وحدت اقوام را نمیخواهند نمی توانند خدشه ای به تاریخ سراسر افتخار این قوم وارد کنند قومی که هیچگاه در طول تاریخ ، گریز از مرکز نبوده اند و چشم به دهان بیگانگان و دشمنان این آب و خاک ندوخته اند.

یک ضرب المثل لوری هست که میگویددریا وه زون سیی حروم نموعه. یعنی آب دریا با زبان زدن یک سگ حرام نمیشود. قوم لور دریاست کسانی که عظمت این قوم را نمیخواهند هم چون کف روی آب با تلنگری و یا وزیدن نسیمی از بین میروند و نمیتوانند از عظمت و بزرگی این قوم جلیل بکاهند

 

26 نظر

  • نعمت سعیدی

    تهت هیچ شرایطی باید رییس رسانه ملی اجازه پخش را صادر نکند چون نه اینکه باعث همبستگی نمیشود بلکه باعث تنش میان قومها و همبستگی ملی میشودبا حترام و ل تشکر


  • سیروس بهاروند

    متأسفانه ما لورها نسبت به هویت ، فرهنگ و داشته هایمان بی تفاوت شده ایم و در این برهه حساس از تاریخ می بینیم که در روز روشن و در تلویزیون تاریخ را تحریف و دستکاری و به ضرر قوم ما تعریف ، تفسیر و روایت میکنند و نمایندگان ، مسؤلان و نخبگان قوم ما هم به راحتی از کنار این هجمه های تاریخی عبور میکنند!!! مشکل اصلی مردمان لور به کم قانع بودن است و اینکه ما دنبال حق و حقوق و مطالباتمان نمی رویم


  • فرشید بیرانوند

    واقعأ غیر قابل باور است که صدا و سیما میلی اول پخش میکند و بعد باز بینی میکند!!! نکته دیگر تکرار سریالی و رگباری این توهین هاست. آیا اقوام دیگر هم از این نسیم مستفیض میشوند یا فقط ماییم که باید همیشه فدایی باشیم؟ دفاع مسؤلین هم چندان قاطع نیست و فقط در حد یک بیانیه است! آیا مسعولی حاضر است استعفا دهد به نشانه ی اعتراض؟


  • لر تنها نیست

    وقتی میگن لر و به خصوص ما بختیاری ها ساده هستیم ولی منظور ساده زیستی است نه ساده اندیشی و ساده لوح بودن. لور تنها نیست بی غیرتی در قوم لور مد شده است. متأسف هستم برای مسؤلین که هنوز متوجه ی خواسته ی ما نشدند تاکنون عدم پخش این سریال نژادپرستانه را به منزله ی محکومیت آنان میدانستیم و سکوت کردیم ولی اگر قرار به پخش آن باشد محکومیت مادام العمر به کنار کشیدن از کلیه ی فعالیتهای تهیه کننده و کارگردان و نویسنده باید منظور شود و مجازات این افراد دست اندر کار این سریال سخیف که باعث اختلاف و تنش قومی و نا امنی وطن میشود عین عدالت خواهی برای اقوام اصیل ایرانی است. گرگها خوب بدانند در این ایل غریب … گر پدر مرد ، تفنگ پدری هست هنوز / گر چه مردان قبیله همگی کشته شدند … توی گهواره چوبی پسری هست هنوز / آب اگر نیست نترسید ، که در قافله مان … دل دریایی و چشمان تری هست هنوز


  • سرزمین مادری !

    روزنامه ایران در شماره ۶۶۲۸ ( ۴ آبان ۱۳۹۶ ) نوشت:انتخاب نام خانوادگی بختیاری برای خانواده ای که سلطنت طلب است و نقش منفی سریال سرزمین کهن را هم دارند موجب اعتراض مردم لر شد اما چیزی که باعث زبانه کشیدن این آتش زیر خاکستر شد دیالوگ تندی بود که در قسمت چهارم سریال سرزمین کهن به مشاهیر قوم لر از جمله سردار اسعد توهین کردند و همزمان عکس او را نشان میدادند و این گستاخی سریال کمال تبریزی را متوقف کرد و اعتراضات قوم لر در ۶ استان فراگیر شد و علاوه بر مردم نمایندگان مجلس و دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم به واکنش واداشت و دکتر رضایی علاوه بر اعتراض به ضرغامی رییس صدا و سیما در گفتگویی زنده که از شبکه دو پخش شد در واکنش به حاشیه های پیش آمده سریال سرزمین کهن از سردار اسعد بختیاری و علیمردان خان به عنوان شخصیت های مهم و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران نام برد و صحبت کرد. آژانس خبری بختیاری ها ( ایبنا) به دلیل انعکاس خبری این اعتراضات از دسترس کاربران خارج شد ! هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس ، سریال ساخته کمال تبریزی را تفرقه آمیز و یکطرفه نامید و گفت:به آقای علی عسگری تذکر و هشدار میدهم که فکر پخش مجدد سریال ضد ملی و زشت سرزمین کهن را از سر بیرون کند. این سریال حاوی گرایشات تند نژادپرستی است و رسانه ملی که همواره در دست گروه خاصی بوده همواره برداشت و خوانش خاص خود را از تاریخ معاصر دارند و قومی را بزرگ و دیگری را کوچک جلوه میدهند در تمام سریال های مشروطه هم همین خط فکری را می بینید که تمامأ حول یک قوم خاص به گردش در می آید و وقتی تاریخ مکتوب و اسناد را رصد میکنیم می بینیم که مشروطه حاصل تلاش و مجاهدت لرهای بختیاری ، خواص تهران و قشون گیلان به همراه آذربایجان بوده است اما حالا چرا فقط تلویزیون ایران فقط ستارخان و باقرخان را نشان میدهد ؟


  • احمدوند

    وضعیت امروز هر جامعه تابع شرایطی است که جامعه از گذشته تاکنون طی کرده و انتخابهای غلط گذشته میتواند بر وضعیت امروز تأثیرگذار باشد. بطوری که انتخابهای بد دیروز ، دامنه و تنوع تصمیمات امروز را محدود نموده است. یک جامعه بر اثر تصمیمات نامناسب گذشته میتواند به قفل شدگی برسد و به تقدیرگرایی تن دهد. بی تفاوتی نسلهای گذشته امروز جامعه لرها را به قفل شدگی کشانده است بطوریکه هر تازه به شهر رسیده ای بخود جرأت میدهد که در مورد لرها اظهار نظر کند و ژست روشنفکری بگیرد. دیالوگهایی که نشان از حس ناسیونالیستی به نفع قومی خاص دارد در این سریال چه معنایی میتواند داشته باشد؟ آخر مگر میشود قومی که در انقلاب مشروطه طلایه دار بوده و نقش اصلی را داشته تا به این حد توسط یک رسانه و عوامل سازنده اش (گمال تبریزی) تحریف شود؟ حس ناسیونالیستی و قومگرایی و برجسته سازی توسط سازندگان در این سریال یکطرفه کاملأ مشهود بود.


  • در تلویزیون ایران تک صدایی حکم فرماست

    در تلویزیون ایران تک صدایی حکم فرماست و ساخت برنامه های تکراری و کُپی را دستاورد میدانند. متاسفانه در تلویزیون شایسته سالاری حاکم نبوده و تکصدایی معمول است.برنامه هایی که از شبکه های خارجی تقلید کنند مزخرف است ما باید خودمان خلاقیت داشته باشیم و برنامه متناسب با فرهنگ اقوام ایران تولید کنیم.در تلویزیون ایران براساس منافع شخصی آدمها را نگاه میکنند که محصولش سریالها و فیلمهای شانه تخم مرغی و رو حوضی میشود.تلویزیون ایران هیچوقت نقد سازنده هموطنان را نشان نمیدهد و همین باعث شده که مردم به رسانه های خارجی اعتماد پیدا کنند.


  • سریال《جاده قدیم》محصول فالیوود

    سریال طنز《جاده قدیم》به کارگردانی بهرام بهرامیان که تقلیدی بی مایه و کُپی نعل به نعل سریال آمریکایی《برکینگ بَد》است. تهرانیها ضرب المثلی دارند که : تقلید خوب بهتر از ابتکار بد است! ولی آنچه مایه ناراحتی بیننده میشود اینست که عوامل سریال از لهجه من درآوردی و تازه ابداعی در سریال استفاده کردند که در هیچ کُجای جغرافیای زیستی مردمان لُر وجود خارجی ندارد مثلاً میگویند : وَشو / وَه گوفتم / وَه رَفتم / بیا وَه شِیم / میبُونوم / مُدونین و...از کی زبان بَرره ای زبان لُرها شده؟ این کلمات برای لُرها کاملاً گُنگ ، عجیب و نامفهوم است تا چه رسد به غیر لُر زبانان! بیشتر شبیه زبان مشهدیهاست تا لُرها! اگر لُری بلد نیستید حرف بزنید خواهشاً زبان ما را به گند نکشید! لُرها میگویند : رو / گوتم / رَتِم / بیا ریمو / مِینم / دونید! انصاف به خرج دهید که با《دهن کج کردن》و《اصوات را جابجا کردن》محلی حرف نمیزنید! البته حق دارید اگر لُری اصیل حرف بزنید که《دری زبانان》متوجه نمیشوند! تمام هدفتان اینست که لُری را یک لهجه از فارسی معرفی کنید و از نظر شما پایتخت نشینان بی غم تمام مردم ایران فارسی حرف میزنند مُنتها با لهجه! سریال طنز《جاده قدیم》که کاراکترهایش همه آفتاب سوخته و دهاتی هستند داستان زنی تازه ازدواج کرده (یکتا ناصر) است که با تنها جهیزیه اش که یک گاو است!!! راهی تهران میشود! شما تهرانیها عادت دارید همیشه خودتان را خوب نشان دهید و هرچی آدم خوشتیپ ، باکلاس و تحصیلکرده را فارس جلوه دهید و هرچی پَپه و ببوگلابی است را شهرستانی و اون دنیایی معرفی کنید! طنز باید به دور از لُمپنیسم باشد و به قشر خاصی توهین نکند متاسفم که رسانه میلی اسم لودگی را گذاشته طنز! سریالهای بی ارزشی که فقط بوی تحقیر از آنها می آید. بیسوادی ، بی قریحه گری ، جامعه نشناسی ، لاابالی گری و بی تجربگی از آن موج میزند. این سریال مضحک به سفارش شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ساخته شده! یعنی با پول نفت بلاد لُرنشین علیه خودشان سریال تخریبی میسازند.


  • فقر اقتصادی مقدمه《فقر فرهنگی》است

    مناطق کویرنشین ایران که به یُمن پول نفت بلاد لُرنشین بهره مند و صنعتی شدند رشد اقتصادی و فرهنگی دارند اما قوم لُر که تمام چاه های نفت و منابع آب را در خود جای داده و ۸۰ % برق ایران فقط در شهر لُرنشین اندیمشک تولید میشود در نهایت فقر و تنگدستی زندگی میکنند! ما روی گنج نشستیم اما در رنجیم! استانهای کویر مرکزی بهره مند از توجه مسئولین هستند. اصفهان ، قُم ، یزد ، کرمان و تهران بهره مند از انواع حمایتهای خاص و ویژه هستند. همیشه این《نگاه دوگانه》در کشور بوده و یکسری مناطق خاص همیشه《سوگلی و مرکز توجه》بودند! عدالت و انصاف هیچگاه در ایران رعایت نشده یعنی تمام اقوام در جایگاه یکسانی قرار داده نشده اند و صنعت ، ثروت و امکانات تنها متعلق به یک قوم خاص بوده است.اگر پول نفت و آب که مجانی از بلاد لُرنشین استخراج و انتقال داده میشود در سرزمین ما خرج میشد شاید حالا وضع فرق میکرد.اگر فعالان لُرتبار به مانند تُرکها به مرکزگرایی فارسها انتقاد میکردند و پیگیر مطالبات قومی خود بودند مطمئن باشید وضع اقتصادی ما به این بَدی نبود.تمام بودجه مملکت به سمت چند شهر مرکزی جارو میشود فقط ۶۵ % کل تسهیلات بودجه مملکت در تهران خرج میشود.با این اوضاع به هیچ وجه نمیتوان انتظار توسعه و پیشرفت در مناطق لُرنشین را داشت.تا فقر و ضعف داخلی لرها وجود داشته باشد توهین از بیرون ادامه دارد.


  • در ایران رسانه و تریبون دست قوم غالب است

    در سینمای آمریکا همیشه نقشهای بَرده ، خائن و ترسو را به سیاهپوستان میدادند ولی با انتقاد مُداوم جامعه سیاهان و بالاگرفتن جنبشهای اجتماعی و برابری حقوق بین شهروندان آمریکا ، کم کم شاهد پیشرفت اجتماع سیاهپوستان هستیم و الآن بسیاری از بازیگران درجه یک هالیوود سیاهپوست هستند. حتی بالاترین مقام آمریکا (اوباما رییس جمهور) سیاهپوست است.اما در ایران پان پارسها هر جور که دوست داشته باشند از صُبح تا شب به اقوام غیرپارس اهانت میکنند و شاهد رسانه تکصدایی هستیم که پیامی جز تحقیر اقوام برای مخاطب ندارد.اگر ماهم رسانه و تریبونی داشتیم میتوانستیم انتقاد کنیم و یا از خود دفاع کنیم.


  • بردیا آروان

    آیا لُرها واقعاً همینی هستن که رسانه میلی توصیف میکند؟ یا براساس تصورات پیش ساخته و پیشداوری های عده ای مُغرض درباره لُرها شکل گرفته است؟پان پارسها تمام اقوام را مورد قضاوت یکسان قرار میدهند و به امور معین به شکل مُبالغه آمیزی نگاه میکنند که نوعی پیش فرض است و با مصادیق واقعی مُنطبق نیست! باید خیلی بیکار باشیم که بشینیم پای فیلمها و سریالهای آبگوشتی و شانه تخم مُرغی رسانه میلی! وقتیکه قحطی مُرکبات باشه چُغندر ادعای پادشاهی میکنه. تهرانی که توی سریالها و فیلمها《مدینه فاضله》معرفی میشه نماد توسعه نیافتگی ایران است! بروید معماری پراگ را با تهران مقایسه کنید ببینید در کجای تهران اصول شهرسازی رعایت شده؟ بجز بُرجهای زُمختی که مثل قارچ با پول رانت و اختلاس بالا آمدند!دکتر هوشنگ کاووسی منتقد سینما همیشه میگفت : فیلم فارسی فقط زبانش فارسیه وگرنه در محتوا و مضمون هیچ اثری از فرهنگ ایرانی نمی بینید.


  • شهاب پولادوند

    چه کسی مسئول این وضعیت تَهوع آور است؟ رَهاورد این اوضاع اَسفبار و وحشتناک کیست؟ بزنگاه قوم رنج دیده لُر کجاست؟ کجای این جهان باید دردمان را فریاد بزنیم؟ چرا《حیثیت قومی》و《احترام اجتماعی》مردم قوم لُر توسط تلویزیون دولتی به بازی گرفته میشود؟ چرا از صُبح تا شَب شاهد توهینات و اهانتهای پان پارسها به اقوام ایران هستیم؟ اگر از اقوام ناراحتند چرا با فدرالیسم مخالفت می‌کنند؟


  • حقوق ملی و قومی لُرها همیشه نادیده گرفته‌اند

    بسیاری از حقوق ملی و قومی لُرها را نادیده گرفتند و به ما توهینات شوونیستی کردند.ما مردم لُر همیشه شاهد تبعیضها در حق هم تباران مان بوده ایم.منابع آب و نفت ما را به سمت کویرمرکزی بردند و بلاد لُرنشین را در فقر و تنگدستی رها کردند.پان پارسیسم از اتحاد قَلبی و همدلی مردمان لُر هراس دارند لدا نباید از حقوق قومی خود غافل باشیم و نپرسیم که چرا آب و نفت و معادن ما را میبرید اما حتی 1 درصد از سود آنها را در شهرهای لُرنشین هزینه نمیکنید؟تا زمانیکه لرها انتقاد نکنند و مُطالبه گر حقوق اقتصادیشان نباشند مطمئن باشید آنها از خوش خیالی و ساده انگاری ما نهایت استفاده را میبرند.از تُرکان تبریز و کُردهای سنندج یاد بگیرید.


  • بُرزو سلاحورزی

    ما مردم لُر دیگر سرباز تفکرات پان آریایی نیستیم چون آنها همیشه حقوق مردم لُر را نادیده گرفتند و ما را مضحکه اوقات فراغت خود کردند.ما از نظر آنان شهروند درجه چندم هستیم. تمام بودجه و پول مملکت برای فارسها خرج میشود. اگر فارسی قند است پس لُری چند است؟چرا اینهمه باید برای فارسی هزینه شود ولی لُری را به دروغ لهجه مینامند و بی ارزش خطاب میکنند؟چرا مثل کَبک سرمان را زیر برف کردیم و انواع توهینات هدفدار و تحقیرها را نمی بینیم؟تمسخرشان فقط در رسانه میلی نیست بلکه هنگامیکه بلاد لُرنشین را علی رغم آنهمه نفت و آب و معادن در محرومیت و محدودیت بحالت خُنثی رها میکنند خودش از صدها توهین و تمسخر بدتر است.شهر صنعتی و ثروتمند تبریز به شهر بدون گدا مشهور است ولی همیشه انتقاد میکنند چون خیلی خوب میدانند که کویرنشینان بدون هیچ زحمتی و با استفاده از سادگی لُرها صاحب همه چیز شده اند.فراموش نکنید قبل از انقلاب یزد کویری شهر لُختی بود و هیچ صنعتی نداشت اما بعد از انقلاب آنچنان بهش بودجه و سرمایه تزریق شد که امروزه ۷۵ کیلومتر قبل از یزد تا ۴۵ کیلومتر بعد از یزد تماماً دو طرف جاده کارخانه و شهرک صنعتی است!پول چاههای نفت گچساران ، دهلُران ، پُلدختر ، مسجدسلیمان دارد در کویرمرکزی خرج میشود و جوانان تحصیلکرده لُر در فقر و نداری زندگی میکنند.با آب الیگودرز لرستان و کوهرنگ بختیاری در کویرستان آکواریوم ، دریاچه مصنوعی ، پارک آبی و استخر میسازند آنوقت شهرهای لُرنشین از ساده ترین امکانات محرومند این با عدالت خداوندی در تضاد است.


  • لُرها از ایرانی بودن چقدر سهم میبرند؟

    پان پارسها وقتی کم میاورند میگویند ما هموطن هستیم! ما همه ایرانی هستیم! اگر همه《هموطن》هستیم پس چرا سهم برابر نمیبریم؟چرا صنعت / ثروت / امکانات / و رفاه فقط برای شما فارسهاست؟چرا درآمد سرانه تهران ۵ میلیون تومان و درآمد یاسوج فقط ۱۵۰۰ تومان است؟اگر همه ایرانی هستیم پس چرا بین شهرها فرق میگذارید و هیچ شهر لُرنشینی نه دانشگاه صنعتی دارد، نه به راه آهن وصل است ، نه پالایشگاه دارد ، نه شهرک صنعتی مجهز دارند؟این لالایی ها دیگر جایی در گوش ما ندارد و سَرمان از این حرفهای به ظاهر قشنگ پُر است.با همین بهانه هموطنی و ایرانی تمام آب مناطق لُرنشین را با تونل (نه لوله) به کویر بردید.از پول فروش نفت حتی 1 ریال در مناطق لُرنشین خرج نکردید و تماماً صرف بُرجسازی در تهران و اصفهان کردید.هموطن بودن از نظر فارسها دال بر اینست که غارت شویم و سکوت کنیم!مگر لُرها مستعمره اند؟


  • شاپور زیناوند

    همه خوب میدانند که حق لُرها خورده شده و بر علیه ما که بی رسانه هستیم تبعیضات زیادی روآ داشته اند.جوانان فارس با خیال راحت و با استفاده از منابع نفت و آب بلاد لُرنشین در آسایش و نعمت زندگی میکنند و شهرهایشان همگی صنعتی و با امکانات است اما جوانان تحصیلکرده ما از دل همین منابع باید بُلند شوند و پا به پای لوله های نفت و تونلهای انتقال آب به کویرستان بروند تا شاید در قُم ، کاشان ، اصفهان ، یزد و کرمان کارگری کنند و برای چندرغاز انواع و اقسام توهینات و اهانتها را بجان بخرند آیا اینست هموطن بودن؟


  • زیوداری

    روشنفکر نماها با《ذهنی پوچ》و《سوادی جُلبکی》هر نوع فعالیت و جنبش هویت طلبانه ای از طرف فعالان لُرتبار را تجزیه طلب معرفی میکنند تا با این تبلیغات منفی فعالان لُر را از جامعه طَرد و دِلسرد کنند! آنها اگر مَرد بودند قلمشان در خدمت مردمشان بود که در نهایت فقر و محرومیت زندگی میکنند نه اینکه قلمشان در خدمت لُرستیزانی باشد که حتی اکراه دارند نام لُرها را بشنوند یا آنها را هموطن قلمداد کنند.پان پارسها لُرها را فقط برای منابع سرزمین شان میخواهند و اینکه سرزمین و جمعیت لُرها را جزء فارسها به حساب بیاورند تا اقلیت نباشند کاری که《دکتر محمدرضا حافظ نیا》در کتاب جغرافیای سیاسی ایران انجام داده است و در آن کتاب ۵۰۰ صفحه ای حتی یکبار نام لُرها را نبرده است و آنها را زیرمجموعه فارسها حساب کرده است تا جمعیت و سرزمین فارسها را گسترده نشان دهد.اما نام اقوام تُرک ، کُرد ، عرب ، بلوچ و تُرکمن را بعنوان اقوام ایران آورده است.وقتیکه لُرها هیچ اعتراضی نکنند باید چنین جسارتی نسبت بما انجام دهند!


  • آیا لُرها هیچ دشمنی ندارند؟

    مردم قوم لُر فکر میکنند چون در یک کشور هستیم دیگر دشمنی نداریم؟اگر نگاهی به حوادث سیل ۹۸ لُرستان بیندازید و نظرات پان پارسها را در فضای مجازی ببینید میفهمید زمانیکه ۸۰۰ روستا و ۲ شهر لُرستان زیر آب بود آنها خوشحال بودند و مردم سیل زده را تحقیر و تمسخر میکردند! اگر دشمن نداریم چرا سایت خبرآنلاین تیتر زد : کمک خلبانی که حین امداد رسانی در لُرستان کتک خورد! و نگفت چرا کمک خلبان به مردم سیل زده توهین کرده و گفته شما لیاقت ندارید که سوار بالگرد شوید! اگر لرها دشمن ندارند پس چرا سال ۹۲ در بازی استقلال تهران و گَهر دورود در استادیوم آزادی شعار مرگ بر لُر سر دادند؟چرا شیخ حسن نوروزی نماینده رباط کریم درمجلس علناً به قوم لُر توهین کرد؟چرا رسانه هایشان تیتر زدند: سنگسار گوزن توسط لُرها!و نگفتند گوزن رَم کرده بود.همانهایی که برای مردم فرانسه و سوریه شمع روشن کردند جز تحقیر و توهین به سیل زدگان چه کمکی بما کردند؟ما حقوق خود را میدانیم و در جهت تحقق آنها مُطالبه گری میکنیم و حرفهای نوچه های پان پارس برایمان پَشیزی اهمیت ندارد.


  • چاغری

    پان آریاییها اصلا علاقه ندارند نام لُر و لُرستان وجود داشته باشد آنها فقط تبلیغ یک قوم را میکنند و تمام تحقیرها ، تمسخرها و تبلیغات مُنفی علیه مردمان قوم لُر اینست که لُرها دست از هویت تاریخی خود بکشند و پارس شوند! تا سرزمین و جمعیت پارسها گسترش یابد.بعد از انتخابات سال ۸۸ بخاطر اینکه کروبی لُر بود و اعتراض کرد تمامی جوکها را یکدفعه به نام لُر در سطح مملکت گسترش دادند و اگر دقت کنید از سال ۸۸ به بعد این تخریبات علیه لُرهای بی رسانه کلید خورد.جوک نژادی همیشه در مقابل قدرت شکل میگیرد چرا برای چابهار ، طبس ، بیرجند و نایین جوک نمیسازند چون در کانون قدرت نیستند و بود و نبودشان فرقی ندارد.


  • تفاوت مُحیط جُغرافیایی لُر با فارس

    بی اعتمادی و خصومت بین دو قوم لُر و فارس ریشه در تفاوت مُحیط جغرافیایی / نوع معیشت / زبان و فرهنگ متفاوت / و نزاع و منازعاتی است که در قدیم بینشان رخ داده است.آرنولد تالبوت ویلسون در سفرنامه اش ، صفحه ۲۳۶ ، مینویسد : پارسها از لُرها بخاطر اینکه جدا از ایران و حکومت مرکزی اداره و نیمه مُستقل هستند نفرت دارند! ایران محیطی همگانی اقوام است و افکار عمومی شان باهم متفاوت است. اراضی ایران کویری است و آب و هوا گرم و زننده است و فاصله زندگی در شهر و روستا فوق العاده زیاد است خلاصه آنکه مجال تغییر و تحول واقعی کم است.


  • سهم لرها از رسانه ملی

    ایران را اقوام و نژادهای فراوانی تشکیل داده است و این اقوام هر کدام دنیایی از فرهنگ و آیین های ویژه خود را دارند که پرداختن به این مسایل باعث همبستگی و نزدیکی بیشتر مردم در سراسر کشور خواهد شد ولی صدا و سیما مانند دیگر نواقص عمده اش از این امکان مناسب استفاده نمیکند اگر هم برنامه هایی در این رابطه ساخته میشود بیشتر به اقوام شمالی و آذربایجانی که بیشترین حضور را در پایتخت دارند میپردازند. اکثر اقوام ایران در تلویزیون از نظرها پنهان شده، هستند ولی لرها اینطور که به نظر می آید در صدا و سیما در حال حذف کامل هستند. لرها اگر از لحاظ جمعیت و همچنین غنای فرهنگی از دیگر اقوام بالاتر نباشند دست کمی از آنها ندارند. باید از مدیران این رسانه میلی پرسید که چرا تنها اثر لرها در تلویزیون محدود به نقشهای ساده یا بهتر بگوییم:کارگر _ سرایدار _ دست و پا چلفتی _ خجالتی و با لهجه من درآوردی که در هیچ کجای جغرافیای زیستی لرها صحبت نمیشود! برنامه سازی در سیمای افلاک که ویژه لرستان است به قدری ضعیف و ابتدایی است که در واقع قابل نقد و بررسی هم نیست! این شبکه در ۲۰ ساعت پخش خود ، فقط پاسی از شب یک برنامه ۵۰ دقیقه ای به زبان بومی دارد و باقی برنامه ها از برنامه کودک و اخبار و گزارش و فیلم و مصاحبه تمامأ به زبان فارسی است! همان یک ساعت، برنامه به زبان بومی را هم با شخصیت های نچسب طنز به لودگی میگذرانند و زبان لری را به تمسخر میگیرند! تلختر از همه آنجاست، که حتی در فیلمها و سریالهای مربوط به جنگ هشت ساله هم خبری از لرها نیست در صورتی که در دوران جنگ مردم لر نقش خط مقدم ایران را در دفاع از خاک میهن دارا بودند و تعداد شهدا و مجروحان جنگ خود نشان دهنده این ادعاست. متأسفانه شخصیت های فیلمهای ژانر دفاع مقدس هم ویژه یک یا دو نژاد و دو یا سه استان مرکزی ایران شده است! در اینچنین فضایی است که اگر برنامه ای مانند خندوانه که در برنامه سازی صداوسیما یک استثنا به حساب می آید ، برنامه ای یک ساعته در مورد لرها بسازد و به این قوم رنج کشیده بپردازد این چنین مورد توجه قرار میگیرد.گزارشی از محمد پور خداداد:سایت گلونی


  • تحقیر هرگز!

    گویا زاینده رود و دریاچه ارومیه مهمتر از قوم لُر هستند! بسی جای تأسف و شرم است که عده ای طرفدار محیط زیست هستند ولی کسی طرفدار انسانیت نیست! تنوع و تعدد اقوام، زبان، فرهنگ، لهجه، لباس و آداب و رسوم زیبایی خالق است. بی مسئولیتی به گذشته و هویت خویش منجر به این شده که عده ای درصدد تخریب فرهنگ دیگری برآیند و بر ماست که هرچه زودتر نسبت به این جریان مخالفت خود را ابراز نماییم.قوم لُر میداند ولی برای دانستن دیگران میگوید که حافظه تاریخی کشور گویای اصالتها و بی اصالتی هاست! پایبندی به وطن و حس وطن پرستی مانعی است که لُر آب در آسیاب نادان نریزد اما این خویشتن داری قطعاً آستانه ای خواهد داشت.قوم لُر مُعذب است از گفتن اینکه عده ای در پی ضربه زدن بر پیکر زخمی سرزمین هستند و اگر به مانند عده ای که اصالت خود را به فراموشی سپرده اند قطعا روزگار بهتری میداشتند.قوم لُر از شما میپرسد در کدامین بُرهه از زمان، مکان و تاریخ نسبت به کشور خیانت کرده است که سزاوار چنین پاداشی است؟آری محرومیت را با دلخوری و با قیمت سفره های فقیرمان پذیرفتیم اما تحقیر را نه!هرگز!


  • رشنودی

    روزگار را چنین دیدم که هر کَم خِرد پست را بالا میبرد و هر صاحب خصال نیک را پست میکند. مانند دریا که مُروارید را غرق میکند اما لاشه ای را که در آن است بر روی آب می آورد و مانند ترازو که هر آنچه را وزنش کامل باشد پایین و آنچه را سبک باشد بالا میبرد. حالا حکایت مردم لُر شده که هر تازه به شهر رسیده نُوکیسه ای به خودش جرأت جسارت به قوم اصیل النسب لُر را میدهد! آزاده دلان گوش به مالش دادند _ وز حسرت و غم سینه به نالش دادند / پشت هُنر آن روز شکسته است درست _ کاین بی هُنران پشت به بالش دادند!


  • زیناوند

    وقتی کسی تو را میرنجاند ناراحت نشو چون این قانون طبیعت است درختی که شیرین ترین میوه ها را دارد بیشترین سنگها را میخورد. مردم لُر از توهین مُشتی انگل بی هویت که تازه به شهر رسیده اند ناراحت نشوند که زمین گرد است!


  • پان تُرکیسم

    پان تُرکیسم خو گرفته که با زیاده رویی ، هَتاکی و بُهتان نفع ببرد و برای اینکه عقده حقارتشان فروکش کند درصدد هستند تا ریشه اقوام ایرانی را به بیگانه و خارج از مرزها برسانند مثلأ در اوج بیسوادی و ناآگاهی در مطلبی خواندم که نوشته بودند ماهوتی اسم یک شهر در هند است و بر فرض خیال خامشان که نام فیل است او را به نام طایفه فیلی در لرستان میچسبانند! این عَلامه های دَهر نمیدانند که پهله یا پهلوی نامی بود که قبل از اسلام به شهرهای ری ، همدان ، اصفهان ، نهاوند و لُرستان اطلاق میشده است و پَهلو صفتی برای دلیری و شجاعت است مثلأ فردوسی میگوید:بفرمود تا گرز سام سوار _ بیارند زی پهلو نامدار! حالا فیلی فرگشت پهلوی و پهله دوران ساسانی است. فیلی در فرهنگ لغت لاروس ، جلد ۲ ، صفحه ۱۵۹۷ یعنی《مرد گرانمایه و گران جان》.در کتاب والیان لرستان نوشته؛ صادق شفیعی ، صفحه ۲۷ آمده:لُر کوچک در زمان صفویه به لرستان فیلی معروف گشت دلیل معروفیت لرستان به فیلی این بود که حسین خان بنیانگذار والیان لرستان از طایفه فیلی بود در مورد کلمه فیلی مترجم سفرنامه ژاک دمورگان در کتاب《جغرافیای غرب ایران》، صفحه ۲۰۸ مینویسد:چون مردم لرستان دائم شورش میکردند و میل به استقلال داشتند کلمه فیلی (شورشی) را به آخر نام آن منطقه افزودند! حسن پیرنیا هم در کتاب ایران قدیم صفحه ۱۳۱ آورده که مردمان لرستان استقلال طلب بودند و مطیع کردن آنها خیلی دشوار بوده چنانکه تسلط خارجیها بر آنها دوامی نداشته است! البته افسانه سُرایی و مُوهوم بافی پان تُرکیسم به اینجا ختم نمیشود و در ادامه ادعا کردند که روستایی در استان ماهاراشترای هند به نام ماهان است پس مردم ماهان کرمان هندی هستند!!! یا بندیل شهری در استان اوریسای هند را با زبان بندری هرمزگان یکی میدانند!《چون خودشان مهاجرند و میخواهند به همه انگ مهاجر بزنند》پان تُرکها ادعا کردند که گودر نام شهری در استان مادهیابراتش هند است و نام یک روستا هم در کرمان گودرز است پس کل کرمانیها هندو هستند! نایین شهری در استان هاریانای هند است پس مردم نایین اصفهان هم هندی هستند! میار نام شهری در استان اوتاراکند هند است پس مردم میار کلاردشت مازندران هندی هستند! بنکاش نام شهری در اوترپرادش هند است پس مردم بنکش آمل مازندران هندی هستند؟ حتی پان تُرکیسم در نظریه ای گیج و مَنگ اعلام کردند که پَشتونها و مازنیها از یک نژادند آنهم بدون هیچ سند و مدرکی!!! همچنین اظهار فضل کردند که در لُغتنامه دهخدا آمده که گیلانیها کولی هستند و کلهر از طوایف گیلان است که در گیلان غرب کرمانشاه زندگی میکنند!!!رامسر نام شهری در استان راجستان هند است پس رامسریها هندی اند؟ کوه گیلویه (کوه گیل) یا کوه جیلویه را پان ترکها به کوه کولی تغییر دادند و لابد آنها هم از هند آمدند؟ اینها تنها《شباهت لفظی》و《اشتراک لفظ》است و هیچ ارتباطی بین این اسامی نیست مثلاً سندان در فارسی یعنی ابزار آهنی ضخیم که آهنگران آهن را روی آن میگذارند ولی در عربی سندان به معنای گرگ قوی هیکل است! سو به ترکی میشود آب حال آنکه در فارسی شاید معنای بدی داشته باشد! گوز به ترکی یعنی چشم حال آنکه در زبان ما معنای بدی دارد! دیز به ترکی زانو میشود یا بوز به ترکی یخ میشود یا گون به ترکی امروز میشود حالا آنکه اینها در زبان ما فحش و ناسزاست پس باید قائل به تفاوت شد و با دیدن یک کلمه به ارائه فرضیه و تز نپرداخت(فتامل!)


  • ناسیونالیسم ایرانی

    ناسیونالیستهای ایرانی به روایت ویلسون آرنولد تالبوت ویلسون ( Arnold Talbot Wilson ) در کتاب سفرنامه خودش ، صفحه ۲۳۵ مینویسد:ناسیونالیست های ایرانی ( منظور پان پارسها ) میخواهند با تمام عناصر غیر ایرانی ( غیر پارس ) و اقلیت های کشور رفتار خصومت آمیزی داشته باشند. فقط زبان ترکی که در شمال ایران و دربار ( دربار قاجاریه ) کشور مرسوم است از این قاعده مستثنی میباشد. اینها عربها را به خاطر زبان عربی دوست ندارند از کردها به سبب گرایش آنها به تسنن بدبین اند. آسوریهای ارومیه را به علت آنکه مسیحی هستند قبول ندارند ، زرتشتی ها را به علت مذهب مورد تأییدشان نیستند ، طوایف بلوچ و افغانی در مرزهای شرقی و قشقاییها در جنوب ایران وضعی مشابه دارند. بختیاریها و لرهای لرستان و پشتکوه نیز چون جدا از ایران و حکومت مرکزی اداره و نیمه مستقل هستند مورد نفرت آنها ( فارسها ) هستند !!! احتمال دارد این روحیه به خاطر اقدامات و فشارهای وحدت طلبی ایرانیها به وجود آمده باشد ، ولی یقینأ در افق فکری این مردم چنین مسأله ای وجود ندارد اگر قرار باشد وحدت ایران در برابر امحاء آداب و سنن و رسوم و فرهنگ نژادی اقلیت هایش امکان پذیر شود یقینأ وقوع چنین امری بهای گزافی خواهد بود !!! ایرانی محصول تمدن قدیمی و بازمانده ی چندین سیستم مذهبی و چندین نوع آب و هوا میباشد و اختلاف نقاط مختلف آن به اندازه ی تفاوتی است که بین مردمان از سیسیل ( در جنوب ایتالیا ) تا دریای بالتیک( در شمال اروپا ) میشود دید! جامعه ایران از نژادهای مختلفی مانند:ترک / عرب / کرد / فارس / بلوچ / لر / افغانی / آسوری / گیلک / مازنی تشکیل یافته است!



آخرین مقالات