جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت

نشریه فرهنگی تحلیلی نگین زاگرس معرف مردمان لر

لرهای ایلامی

لرهای ایلامی

ایلام لرستان پشت کوه و مردمش لرتبارند

----------------------------------------------------------

 

 محدوده تاریخی لرستان فیلی:

واژه فیلی منسوب به لرهاست اما این انتساب برای قشر خاصی از لرهای مقیم سرزمین لر کوچک نبوده است و تمام شاخه های لر کوچک را در بر میگرفته است. هر چند که در زمان جدیدتر کلمه فیلی عمومأ برای تمام منطقه پشتکوه لرستان به کار میرفت ولی باید دانست در منطقه پشتکوه هم تمام شاخه های لر کوچک ( مینجایی ، لک ، کلهر ، مهکی ) دیده میشوند. بنابراین همواره فیلی بر تمامی شاخه های لر در سرزمین لر کوچک و یا منطقه پشتکوه دلالت دارد و داشته است. لرد جرج کرزن ( ۱۸۵۹ تا ۱۹۲۵ ) در کتاب "ایران و قضیه ایران" ، صفحه ۳۳۰ مینویسد:فیلی ها ، لر کوچک یا لرستان صغیر ناحیه ای است بین دزفول در جنوب و حدود کرمانشاه در شمال و بین آب رود دز در مشرق و سرحد عثمانی در غرب که به دو حوزه تقسیم میشود:پشتکوه ( ایلام ) و پیشکوه ( لرستان ) و جبال زاگرس که کبیرکوه میخوانند ، حد فاصل بین آنهاست تا استقرار خاندان قاجار بین این دو منطقه تفاوت سیاسی وجود نداشت:آقا محمد خان قجر ، که به دلیل کینه از زندیه ، به همه لرها به مثابه دشمن نگاه میکرد برای تجزیه و تضعیف لرها و لرستان ، پیشکوه را از والی لرستان جدا کرد. از آن پس وی فقط به حکومت پشتکوه اکتفا نموده است. از اینجاست که منطقه ایلی فیلیها که سابقأ شامل همه لرستان کوچک بود در نزد عام به حوزه پشتکوه محدود شده است و فیلیها مشتمل بر همه افراد و جمعیتی میشود که در این ناحیه سکونت دارند. اصلا خود پشتکوه قرینه پیشکوه است و نامهایی نظیر دهلران ، تل لالار و تل لارت و … همچنین اکثر طوایف پشتکوه لرستان ( ایلام ) همگی در فامیلی شان "وند" دارند که خاص و ویژه ایلات و طوایف "لر" است. از آن گذشته در تمام منابع و اسناد تاریخی ، به وضوح آمده که سکنه پشتکوه لر هستند و زبانشان هم لری است و از هشتصد سال پیش تا کنون جزء اتابکان لر کوچک و والیان لر فیلی بوده اند. هوگو گروته که سال ۱۹۰۷ میلادی یعنی ۱۱۰ سال پیش به پشتکوه لرستان سفر میکند در سفرنامه خود صفحه ۲۸ مینویسد:در پشتکوه یگانه زبان لری است ، از صد نفر حتی یک نفر هم فارسی نمیداند اما کسانی هستند که عربی صحبت میکنند. دکتر اشمیت در کتاب راهنمای زبانهای ایرانی ، جلد دوم ، صفحه ۵۴۶ به زبان لری بغدادی در پشتکوه اشاره میکند. فریدریش روزن ( Friedrich Rosen ) که سال ۱۸۵۶ میلادی در آلمان به دنیا می آید و دیپلمات و شرق شناس است در کتاب خاطرات شرقی ( سفرنامه پشتکوه لرستان ) در فصول دوم ، چهارم ، پنجم ، ششم و هفتم به لرهای پشتکوه و حاکمان لر آن دیار اشاره میکند. مغلطه و سفسطه های پانکردها برای کردی سازی ( همه کرد پنداری ) راه به جایی ندارد چون ادعای آنان فاقد پایه ی علمی و اسناد مکتوب تاریخی است. پانکردها هیچ رد پایی در تاریخ منطقه نداشته اند. سرهنگ ستاد رضاشاه پهلوی ، جناب غلامرضا رحمانی در کتاب "کهنه سرباز" جلد یک ، صفحات ۶۵ و ۵۵ به نسل کشی مردم لر پشتکوه ( ایلام ) اشاره میکند و مینویسد:رضاشاه بزرگترین لشکرکشی حکومت خود را به فرماندهی سپهبد امیر احمدی ( قصاب لرستان ) را به لرستان کرد و فجیع ترین قوم کشی تاریخ معاصر ایران را رقم زد که نویسندگان و سیاسیون ایران بدلایل محافظه کاری یا ترس از بازگو کردن حقایق آن را از تاریخ معاصر ایران حذف کردند. سیاسیون قلم به مزد پان پارس با سکوت خود از تاریخ معاصر حذف کردند یا مذبوحانه سعی در وارونه نمایی آن کردند. سرهنگ غلامرضا رحمانی در صفحه ۵۵ مینویسد:یعنی لرها را واقعأ قلع و قمع کردند به طوری که پشتکوه ( ایلام ) برای سالها خالی از سکنه شد به همین جهت عنوان قصاب لرستان را به سپهبد امیر احمدی دادند. او همچنین در صفحه ۶۶ مینویسد:در پشتکوه فقط آن عده ای از لرها که به عراق گریختند زنده ماندند و بقیه تمام کشته شدند. ویلیام داگلاس در کتاب سرزمین شگفت انگیز صفحه ۱۷۷ مینویسد:یکی از سرگرمی های سپهبد امیر احمدی ، شرطبندی بر سر مسافت دویدن اجساد بی سر لر بود. عبدالله مستوفی هم در کتاب شرح زندگانی من صفحه ۵۱۴ باز به قتل عام لرها توسط مزدوران رضاخان اشاره کرده است. مرحوم جعفر شهری در کتاب قلم سرنوشت صفحه ۲۸۹ مینویسد:رضاشاه پهلوی در یکی از کشتارهای لرستان بیش از ۱۸ هزار نفر را کشت و ۱۰ هزار نفر را زنده زنده سوزاندند و بیش از ۱۴۰ هزار نفر هم در جابه جایی و تبعید و اسارت نابود شدند. دکتر داریوش رحمانیان در کتاب "ایران بین دو کودتا" ، چاپ دوم ، صفحه ۱۳۰ مینویسد:در عملیات جنگهای لرستان برای نخستین بار نیروی هوایی عملیات نیروی زمینی را پشتیبانی میکرد و این امر در توفیق قشون نظامی در سرکوب مردم لر بسیار موثر افتاد. و در صفحه ۱۳۸ مینویسد:سرکوب لرها با روشی بسیار خشن و تند و قتل عام گونه به اجرا گذارده شد و به نابودی سکنه آنجا انجامید. دکتر روح الله بهرامی در کتاب سلسله والیان لرستان در صفحه ۱۳۴ و ۱۳۵ متن قسم نامه سران طوایف کرد کرمانشاه را آورده که قسم خوردند رضاخان را در قتل عام لرهای پشتکوه یاری دهند و این کار را هم انجام دادند. در عملیات انفال سال ۱۹۸۸ صدام حسین ، دیکتاتور عراق ، مردم، لر فیلی ، ساکن شرق عراق را قتل عام کردند که حاصلش ۲۲ هزار شهید لر فیلی بود. در این نسل کشی ۲۶۹ نفر از کردهای همکار صدام ، بر ضد لرهای فیلی اقدام کردند که بعدها بعنوان مجرم شناخته شدند ولی بجای محاکمه توسط دولت اقلیم کردستان عراق ، مورد عفو قرار گرفتند!!!

 

نقشه جغرافیایی ایران در سال 1306

نقشه تقسیمات سیاسی ایران سال 1306

2 نظر

  • از ايلام

    هرچند می‌دانم که شاید همه اقوامی که ذکر آنها خواهد رفت، همه آن چیزی نباشد که در استان ایلام کنونی وجود دارد! اما مطمئن هستم 95 درصد آنها هم کسانی هستند، که در ادامه به آنها خواهم پرداخت. ناگفته پیداست که هم اکنون فرهنگ غالب فرهنگ مهکی است، که به نظر بسیاری از بزرگان زبان شناسی ایران و جهان تفاوت چندانی با گویش لک‌تباران لرستانی ندارد، هرچند تفاوت‌های بسیار جزئی دیده می‌شود و این را در زبان فارسی تهرانی با فارسی اصفهانی هم می‌توان دید، یعنی مخارج حروف و برخی اصطلاحات تفاوتی جزئی دارند، اما چیزی که مسلم است و تاریخ نگاران کُرد و لُر و فارس در نوشته‌های خود به آن اشاره کرده اند، این است که استان ایلام روزگاری به درازای چند صد سال لر نشین بوده، و همه اینانی که الان خود را ((کرد)) می‌دانند، دارای اجداد مشترکی با لرستانی‌ها هستند. چه شده است، که بعد از گذشت 80 سال فرهنگ کردی غالب شده، همان چیزی است که بنده با کندوکاو و پرس و جو و تحقیق دریافته‌ام، که در این مجال برخی را ذکر خواهم نمود. باید پذیرفت مردمی که اینک در استان ایلام روزگار را به سر می‌برند، از نظر زبانی تفاوت فاحشی با کردهای کردستان اعم از سورانی و کرمانجی و... دارند و در عوض شباهت بسیار زیادی به لک تباران لرستانی دارند. اثبات این نکته احتیاجی به آسمان و ریسمان دوختن ندارد.

  • مدیر وبسایت

    لغاتی ک بعنوان کردی ایلامی نوشته چقد شبی و یا بهتره بگم هیچ تفاوتی با زبان لری ندارد. این خود گواه بر لر بودن شماها دارد. شما ها اصلا و ابدا کردی حرف نمیزنید چون کرد نیستید و نمیتونید کردی حرف بزنید. زبان مادریتون لری ایلامی هست. در هیچ منبعی از کرد ایلامی نام نبرده شده. اینکه مردم ایلام را کرد میخوانند یک توهین ب هویت این مردم هست

  • مدیر وبسایت

    لغاتی ک بعنوان کردی ایلامی نوشته چقد شبی و یا بهتره بگم هیچ تفاوتی با زبان لری ندارد. این خود گواه بر لر بودن شماها دارد. شما ها اصلا و ابدا کردی حرف نمیزنید چون کرد نیستید و نمیتونید کردی حرف بزنید. زبان مادریتون لری ایلامی هست. در هیچ منبعی از کرد ایلامی نام نبرده شده. اینکه مردم ایلام را کرد میخوانند یک توهین ب هویت این مردم هست

  • مدیر وبسایت

    لغاتی ک بعنوان کردی ایلامی نوشته چقد شبی و یا بهتره بگم هیچ تفاوتی با زبان لری ندارد. این خود گواه بر لر بودن شماها دارد. شما ها اصلا و ابدا کردی حرف نمیزنید چون کرد نیستید و نمیتونید کردی حرف بزنید. زبان مادریتون لری ایلامی هست. در هیچ منبعی از کرد ایلامی نام نبرده شده. اینکه مردم ایلام را کرد میخوانند یک توهین ب هویت این مردم هست

  • مدیر وبسایت

    لغاتی ک بعنوان کردی ایلامی نوشته چقد شبی و یا بهتره بگم هیچ تفاوتی با زبان لری ندارد. این خود گواه بر لر بودن شماها دارد. شما ها اصلا و ابدا کردی حرف نمیزنید چون کرد نیستید و نمیتونید کردی حرف بزنید. زبان مادریتون لری ایلامی هست. در هیچ منبعی از کرد ایلامی نام نبرده شده. اینکه مردم ایلام را کرد میخوانند یک توهین ب هویت این مردم هست

  • مدیر وبسایت

    لغاتی ک بعنوان کردی ایلامی نوشته چقد شبی و یا بهتره بگم هیچ تفاوتی با زبان لری ندارد. این خود گواه بر لر بودن شماها دارد. شما ها اصلا و ابدا کردی حرف نمیزنید چون کرد نیستید و نمیتونید کردی حرف بزنید. زبان مادریتون لری ایلامی هست. در هیچ منبعی از کرد ایلامی نام نبرده شده. اینکه مردم ایلام را کرد میخوانند یک توهین ب هویت این مردم هست


  • فرازمند

    خوازم = خواستن ، گرفتن و ازدواج کردن / خالو = دایی / دویت = دختر / ساوا یا زاوا = داماد / وه رک = بره / منال = بچه ، کودک / چه خوید = چه میخای / چه خوای = چه میخوری / ته رسه قل = موتور سه چرخه .



آخرین مقالات