نمونه ای از پاکسازی قومی -فرهنگی لُرها; توسط قوم گرایان کرد ! | نگین زاگرس

چهار شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت

نشریه فرهنگی تحلیلی نگین زاگرس معرف مردمان لر

نمونه ای از پاکسازی قومی -فرهنگی لُرها; توسط قوم گرایان کرد !

نظام پهلوی پس از سرکوب لرها , با میدان دادن به تبلیغات کردگرایانه در لرستان پشتکوه , هم قصد تضعیف هویت لری را داشت و هم پدیده ای تحت نام "کرد شیعه" را علم کرد

نمونه ای از پاکسازی قومی -فرهنگی لُرها;  توسط قوم گرایان  کرد !

 

حذف و تحریف کتیبه های والی لُرستان درپشتکوه لرستان(استان ایلام)

 

وضعیت هویتی ما لُرها, در دوره معاصر ,محاصره شده بین , دو اژدهای پراشتهای دهان گشوده قومگرایی  فارس و قومگرایی کرد, , بسیار  بحرانی  ,اسفناک ,غریب و ترحم برانگیز  است !

 

در این یک قرن گذشته, از آنجایی که متاسفانه ما لرها نه راديو تلويزيون مردمي و مستقلي داشته ایم ، نه احزاب مردمي و مستقلي و نه مسئولين بومي ( و آگاه ) و از همه فضاحت بار آنکه همه نخبگان و فرهيختگان و تحصیلکردگان فرصت طلب ما يا جذب " قومگرایی مرکز گرای فارس" شده  و مرکز نشین شده اند یا جذب قوم گرایی بیگانه کردی! و تعداد محدود هویت طلبان مستقل لر نیز يا آواره اند و یا در وطن غربت نشين !

 

از همین رو ,هيچكس را نداشته و نداريم كه از منافع هویتی , قومی , زبانی ادبي هنري, اقتصادی , اجتماعي سياسي مردم لر و مناطق لرنشین دفاع بكنند و میراث فرهنگی ,هویتی , قومی , زبانی ادبي هنري اجتماعي سياسي قوم لر ,مثل " گوشت قرباني كه زير دست قصاب ناواردي باشد " به توسط این دو اژدهای پراشتهای دهان گشوده یعنی قوم گرایان  فارس و  قوم گرایان کرد در حال بلعیده شدن هست !

 

استان ایلام کنونی ,کمتر ازهشتاد سال پیش، پشتکوه لرستان فیلی نام داشته  , منطقه ایی است که توسط رضاخان, پس از عملیات "فتح لرستان " و قتل عام لرها, از پیشکوه لرستان فیلی(استان لرستان کنونی ) مجزا شد و استان ایلام نام گرفت و در دامن ناسیونالیسم کردی انداخته شد! آنچنانکه هم اکنون دورترین احزاب مسلح و غیر مسلح کردی ترکیه و سوریه و عراق ,افراطی ترین هوادارن ناسیونالیسم کردی و  تشکیل کردستان بزرگ خیالی  را در این منطقه غیر کردی دارند ! اما چرا و چگونه ؟

 براستی چرا و چگونه است که هموطنان کرد سنی , که هم  درعهد ملی گرایی حکومت پهلوی و هم در حکومت اسلامی کنونی، هرگونه فرصت تنفس و ابراز وجود هویت مذهبی قومی را هم از این عزیزان سلب کرده اند چگونه است که ناسیونالیسم شان در منطقه ایی اصالتا لری آنهم شیعی , چنین  جولان می دهد ؟

 

نظام پهلوی پس از سرکوب لرها , با میدان دادن به تبلیغات کردگرایانه در لرستان پشتکوه , هم قصد تضعیف هویت لری را داشت و هم پدیده ای تحت نام "کرد شیعه" را علم کرد که به شکلی هویت کرد سنی را که به هیچ وجه سنخیتی با ارکان ملی گرایی ایرانی نداشت ( زبان فارسی/ مذهب شیعی ) به گونه ای آیینی با ملی گرایی ایرانی پیوند آشتی جویانه ایی زند و گرایش" گریز از مرکز" قوم گرایی" کرد غیر سنی غیر فارس" را به نحوی کاهش داده به سمت مرکز متمایل سازد ! و بدینسان بود که در لرستان فیلی یا پشتکوه لرستان استان " ایلام کرد شیعه" قد علم کرد ! و این استان در دامن ناسیونالیسم کردی انداخته شد و عملا استان ایلام را به قوم گرایان کرد واگذاشتند !

 

 از آن هنگام تا کنون به  گونه بی سابقه ای در این استان قوم گرایان کرد  در حال تحریف تاریخ و فرهنگ این منطقه هستند. نشریات و جراید و ادارات دولتی و صدا و سیمای ایلام که جولانگاه ناسیونالیسم کردی شده است! به طور مرتب اقدام به   تحریف و تغییر تاریخ گذشته منطقه وحذف نام لر و لرستان و لر فیلی  کرده و در مقابل مبادرت به کردی سازی منطقه هستند.

 صداسیمای ایلام مرتب به پخش آهنگ های کُردی(کرمانجی ,سورانی ) می کند که ارتباطی با موسیقی سنتی منطقه ندارد. فرمانداری و شهرداری شهر همچنین مجسمه ها و تصاویری در سطح شهر نمایش می دهند که نماد لباس کردی (عراق و ترکیه و کرمانجی و سوران) هست . حال آنکه موسیقی و لباس سنتی منطقه ایلام عینا لباس سنتی و موسیقی مردم کرمانشاه و لرستان است !

 

 یکی  از این  تحریفات  , حذف نام لرستان از کتیبه های تاریخی منطقه هست که در اغلب سایت های رسمی دولتی این استان , نام " لرستان فیلی " را در کتیبه ها حذف می کنند. کافی است سری به سایت های رسمی دولتی این استان بزنید !.

 


 

 

 

 

کتیبه های والی لرستان فیلی استان امروزی ایلام

 

۱

·       کتیبه تخت خان والی لرستان فیلی

 

تخت خان منطقه ای خوش آب و هوا در مسیرایلام به مهران و در منطقه ی عمومی صالح آباد است . این مکان علاوه بر داشتن چشمه ی آب سرد و زلال به علت قرار داشتن در دامنه ی غربی کوه نخجیر از نظر دسترسی به شکار انواع حیوانات وحشی و هِیزم درختان بلوط از شرایط و مزیتهای بسیار مطلوبی برای استراحت و تفریحگاه والیان ایلام برخوردار بوده است.

تداوم استقرار خان والی لرستان فیلی و همراهانش هر سال به مدت طولانی در این مکان که بعدها به تخت خان تبدیل شد , باعث گردید که غلامرضاخان والی لرستان فیلی از فرصت استفاده کرده و دستور به نگارش کتیبه ی بزرگ و به یاد ماندنی خود در این مکان بنماید . ارزش واهمیت این سنگ نوشته علاوه برزیبایی خط و متن آن دارای اطلاعات فراوانی است که از گذشته ی والی و کارهای عمرانی وی دست می دهد , چیزی که در سایر کتیبه ها تنها اشاره ای گذرا به آنها شده است .

متن کتیبه بر روی قطعه سنگی بسیار بزرگ , حجیم و مکعبی شکل و بر نمای غربی آن در ارتفاع 5/2 متری قرار دارد . نمای عمومی سنگ نوشته یک متوازی الاضلاع در ابعاد 145 × 190 سانتی متر بوده که ابتدا آن را حدود دو سانتی متر به لحاظ فراهم نمودن یک سطح صاف و یکنواخت تراش داده و آن گاه با تراش دادن مجدد حروف و کلمات را برجسته نموده اند . خط کتیبه از نوع نستعلیق و با گرایش به سوی نستعلیق شکسته می باشد که از نظر نگارش و حکاکی یکی از زیباترین کتیبه ها در نوع خود به شمار می رود.

متن کتیبه :

"هو الله تعالی، تاریخ ولادت لرستان فیلی حسب الفرمایش جناب امیر الامراء العظام غلامرضا خان والی فتح السلطنه امیر تومان در این سنگ ثبت نمود. اول والی‌ها، حسین خان بن منصور العلوی عباسی، که در زمان سلطنت شاه عباس صفوی ماضی ملقب به لقب والیگری کل لرستان شده, بعد امر به ساختن قلعه حسين آباد كه مشهور به ده بالاست نمود و قلعه و حمام و باغ به معماريت حاج درويشعلي كرمانشاهي و حجاري رضاقلي و به خط مقرب الخاقان ميرزا عبدالحسين خان بيك رشنويي در سنه 1325 قمري به اتمام رسانيد. و در سنه 1319 قمري جناب مستطاب اجل اكرم افخم به القاب جليل صارم السلطنه ، سردار اشرف نايل گرديد و در سنه..."..".

 

۲

 

·        سنگ نوشته قلعه والی لرستان فیلی در شهر حسین آباد( ايلام )

 

پس از اتمــام ساخت قلعــه به دستور والی لرستان فیلی در مرکز حکومت اش حسين آباد که بعدها ايلام نامیده شد . غلامرضا خان والی دستور به نگارش کتيبه ای به طول 180 و عرض 34 و قطر 14 سانتيمتر داد تا به زيباترين شکل ممکن حکاکی گردد . اين سنگ نوشته با خط نستعليق برجسته و در هفده سطر با فواصل منظم و در کادرهای مستطيل نگارش يافته و در آن ايام بر بالای ورودی شرقی قلعه حسین آباد در داخل ديوار نصب بوده که در جريان جمگ تحميلی و بمباران هواپيماهای عراقی فرو افتاد و فعلا" در جای ديگر قلعه نگهداری می شود .

متن کتيبه :

هوالله تعالی يا علی مدد

تاريخ ساختن عمارت پارک در زمان سلطنت شاهنشاه عادل بادل محمدعلی شاه قاجار خلدالله ملکه حسب الامر حضرت مستطاب اجل اکرم عالی آقای غلامرضاخان امير جنگ والی لرستان فيلی ابن مرحوم مغفور حسينقلی خان والی کل لرستان فيلی ابن مرحوم حيدرخان والی ابن مرحوم مغفور حسن خان والی کل لرستان فيلی ابن مرحوم اسدخان ابن مرحوم اسماعيل خان والی کل لرستان فيلی ابن مرحوم شاهورديخان ابن مرحوم منوچهرخان والی ابن حسين خان والی ابن شاهورديخان والی در سنه هزار و سيصد و بيست و شش هجری (2) به معماريت عاليجاه خيرالحاج حاجی درويشعلی کرمانشاهی و به نظارت معتمدالسلطان مکرم عم عالی مقام صيدجواد خان سرتيپ والی زاده اتمام پذيرفت .

فی شهر رمضان المبارک سنه 1326 هجری

 

۳

·       سنگ نوشته تنگه قوچعلی 

سنگ نوشته تنگه قوچعلی در ضلع شرقی مسیر تونل آزادی ایلام بر دیواره سنگی کوه انار سنگ واقع شده است که این نوشته تاریخی به ابعاد 50 در 70 سانتی متر در دوران قاجار و حکومت والیان پشتکوه لرستان حک گردیده است. خط این سنگ نوشته خط نستعلیق می باشد.

این اثر بر نمای جنوبی صخره ی کوه انار و محلی موسوم به تنگ قوچعلی در شمال شهر ایلام قرار دارد . ارتفاع آن از سطح زمین حدود 5/4 متر بوده و دسترسی به آن مشکل می باشد .

خط آن از نوع نستلیق بوده و به مانند سایر کتیبه های غلامرضاخان والی لرستان فیلی علاوه بر رعایت زیبایی حروف به لحاظ حداکثر استفاده از فضای محدود در آن سطرها رعایت نگردیده و کلمات در یک فضای کوچک جمع گردیده اند.

 

۴

·      سنگ نوشته نخجیر

 

محلی در دامنه ی پائینی نمای غربی کوه نخجیر در بخش صالح آباد مهران است .این محل پوشیده از درختان بلوط , زال زالگ , ون و گونه های محدود دیگر است . همانطوری که در متن کتیبه آمده والی لرستان فیلی آن را به فرزند خویش یدالله خان که ملقب به اشرف الملک بوده هدیه نموده است .

متن سنگ نوشته بر نمای غربی تخته سنگ و به ارتفاع 5/1 متر از سطح زمین , حکاکی گردیده است . سطح ناهموار سنگ و همین طور ترک بزرگ افقی در آن باعث گردیده که متن کتیبه در سه قسمت مجزا نگارش یابد . خط آن به سبک همیشگی دوره ی غلامرضا خان والی , نستعلیق بوده باز هم به علت فضای کم و همین طور نگرش زیبایی شناسانه کلمات در یک فضای محدود با رعایت اصول نگارش و توجه به زیبایی حروف در همدیگر تنیده و فشرده شده اند .

بر اثر عوامل جوی و انسانی تعدادی از حروف فرو ریخته و جنس نه چندان مرغوب سنگ نیز مزید بر علت گردیده تا روند تخریب و فرسایش کتیبه سرعت بیشتری داشته باشد .

متن سنگ نوشته (نخجیر ):

شنیدم کــه جمشید فـــــرخ سرشـت

بسـر چــشـمـه بـر سنـــگـی نـوشـت

در این چشمه چون ما بسی دم زدند

بـرفـتـنـد چـون چـشـم بـر هـم زدنــــد

فی سنه 1327

حسب الفرمایش جناب مستطاب اجل اکرم افخم اعظم آقای امیر جنگ والی کل لرستان فیلی

بموجب غرث این باغ قباله نمود با حدودات ملکی که از طایفه عالی بیگی ابتیاع نمود به فرزند خود اشرف الملک هدیه نمود .

از حسینقلی خان ابوقداره پدر غلامرضاخان ابوقداره یک سنگ نوشته وجود دارد . این سنگ نوشته در شمال شهر ایلام و روبروی پارک آزادی , بر نمای جنوبی قطعه سنگی حجیم نگارش یافته است . خط کتیبه از نوع نستعلیق بوده و به لحاظ کمبود فضا کلمات جمع گردیده و نظم سطرها به هم خورده است زیبایی خط این سنگ نوشته هرگز به پای کتیبه های دیگر از غلامرضا خان والی نمی رسد وگو اینکه تبحر حجاران در این دوره به مراتب کمتر بوده است

 

۵

·       سنگ نوشته میمه –بخش زرین آباد

 

در ضلع شمال شهر میمه و محلی موسوم به سراب تعدادی تخته سنگهای بسیار حجیم و مشرف بر ضلع شرقی رودخانه میمه قرار دارند. بر روی نمای شمال غرب یکی از این سنگهای حجیم که حدود 3 متر ارتفاع و 5/2 متر عرض دارد , سنگ نوشته ی والی نمایانگر است که به شکل مخروطی معکوس تا عمق اندکی تراش خورده و سپس کلمات را با نقر خطوط کناری نمایان ساخته اند . کتیبه در سیزده سطر حکاکی و هر سطر با سطر دیگر با خط افقی مجزا شده است .

نوع خط نستعلیق برجسته و با تداخل حروف به لحاظ فضای محدود کتیبه می باشد و شباهت فراوانی با سنگ نوشته حسین قلی خان والی لرستان فیلی واقع در شمال شهر ایلام دارد و به احتمال بسیار زیاد هر دو کتیبه بوسیله یک نفر حکاکی شده باشند .

در ابتدای سنگ نوشته آیه " بسم الله الرحمن الرحیم " و سپس شعری با چهار مصرع بدین مضمون آمده است :

شنیدم که جمشیـــد فرخ سرشت

بــــه سرچشمه بر سنگــی نوشت

در این چشمه چون ما بسی دم زدند

بـرفـتـنـد چـون چـشم بـرهـم زدنـــــــد

10 نظر

  • قاسم

    شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه مسئولان خائن استان با همکاری کردهای بارزانی سعی در تغییر نام شهرستان دهلران در این سالها داشته اند زیرا از نام این شهر کاملا مشخص است استان ایلام لر نشین بوده است و واقعیت هم همین است.سه شهرستان جنوب استان(دره شهر-آبدانان-دهلران) در گذشته(دوره رضا شاه خائن) متعلق به استان لرستان بوده که این مزدور اجنبی پس از قتل عام و کشتار لرهای پشتکوه توسط طوله سگش سپهبد امیر احمدی و کوردهای جاف و...این مناطق را از استان لرستان با هدف کاهش نفوذ سیاسی لرها که با لرهای عراق ارتباط داشتند،جدا کرده و به ایلام بخشید.علاوه بر این هسته اصلی شهر ایلام را هم لرها شکل داده اند و در شهرای مهران و ملکشاهی و...هم لرها حضور دارند ولی شبکه استانی ایلام همواره جمعیت بالای لرها را در این استان انکار میکند و سعی دارد با تبلیغات کردی به مردم استان و لرهای ایلام تلقین کند شما کرد هستید!!!!امروزه برخی پانکردها در سایتهای مربوط به لرها نظرات بسیار خیره کننده ای عنوان میکنند.از جمله اینکه:نام دهلران اشتباست و باید دهکردان گفته شود.دهکردان!!! بیشتر جمعیت آن کرد هستند و...یا مثلا برخی ها وقتی دلایل کافی در انتساب ایلام به کردها نمیابند، به والیان لرستان توهین میکنند و آنها را الدنگ و بیسواد و زورگو و...معرفی مینمایند.من در جواب این افراد میگویم که بروند نقشه گذشته ایران و مرز عثمانی با لرستان فیلی (کرمانشاه و ایلام) را در نقشه مشاهده کنند،آیا هیچ نامی از کردستان در این نقشه هست؟؟؟


  • لرستان پشتکوه

    بار دیگر اسم پاکت را لرستان می کنیم … مغز تاریخت دگر بار تازه عنوان می کنیم


  • رشنو

    در عجب و حیرت هستم مردمانی که در ایلام ( پشتکوه لرستان ) زندگی میکنند پوشش لری دارند . گویشی لری دارند که تمام مردمان لر گویششان را می فهمند و حتی این دسته زبان لرها را کاملأ متوجه میشوند ، تاریخشان تاریخ لرها است ( استان ایلام جزء خاک اتابکان لر کوچک و والیان لر فیلی بوده است ) و به هیچ وجه زبان یک کردستانی را متوجه نمیشوند اما خود را کرد میپندارند!!! علت این پدیده نادر سیاست کرد سازی پانکردهای برون مرزی است.


  • ترکاشوند

    کردها زمان حکومت صفویه در جنگ چالدران سال ۹۲۰ هجری / ۱۵۱۴ میلادی به کشور ایران خیانت کردند و در کنار سلطان سلیم عثمانی با ایرانیان جنگیدند. منبع تاریخ براون صفحه ۴۶


  • دلفان

    اسکارفن نیدرمایر در کتاب زیر آفتاب سوزان ایران ( ترجمه:کیکاووس جهانداری ) در صفحه ۵۳ از لرهای سنجابی نام میبرد و در صفحه ۵۹ از لرهای کلهر کرمانشاه یاد میکند.


  • احمدوند

    بروهی لورستان بزرگ


  • mohammad

    http://www.salampaveh.ir/67979/%D9%87%D9%8F%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%85/ اهانت به لر و لک در سایت اکراد نوکر اسراییل


  • Omid.omg.godarzei

    با درود و سپاس فراوان خدمت تموم گویل لور از عهد قدیم تا جدید لور به جرات میتوان گفت جزو ایلات و قبایل ایرانیل الاصل میباشد که ایران با نام این قبیله ی سلحشور معنی پیدا میکند و بس جدا از الواری که در طول تاریخ از معرکه قلم در تاریخ جای گذاشته شدند و تاریخ را بدست دلخواه خویش رقم زدند مردمان دلیر لور با ریشه غیرت و شجاعت و بی ارزش دانستن حقیقی محملات تاریخ نگاران در کمال صلابت و مرد رادی همیشه و همه وقت از پیش از پیدا شدن قبایل مهاجر و مدعیان کنونی و ایران فروش همگان با قدرتی مافوق تصور ازین خاک و مرز و بومش محافظت و پاسداری نمودند و آنچنان نگاهبان ناموس و خاک آبا و اجدادیشان شدند که حتی دشمنانشان که بسیار اکنون همسایگان و بدروغ دوستان مینمایانند در تاریخشان بزرگمرد سلحشور جنجگو و قلمشان در تمجید بسیار جاها بازمانده و خویش نیز اقرار میکنند. همچونین ایل و قبیله ای که بسیار مهاجمان و تاریخ نگاران خارجی و داخلی در نوشتجاتشان در قلم تمجید مرکب کم آوردند بسیار بسیار شایستگی میخواهد و بقول عامیانه از خدایشان باید بوده باشد که جزو کوچکی از ملت بود قلمداد شوند و بس. امید گودرزی منجزی


  • پل تاریخی که ۹۰ % آن در پلدختر است بنام ایلام ثبت ملی شد

    پل گاومیشان یکی از جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی زیبا است که متعلق به تمدن و مردم استان لرستان در شهرستان پلدختر بوده اما متأسفانه در گذشته بر اثر غفلت مسؤلان لرستانی ، این اثر تاریخی که ۹۰ % آن در محدوده پلدختر لرستان است به اشتباه به نام ایلام ثبت ملی شده است ! از پلدختر ، آثار تاریخی متنوع از جمله احداث پلهای تاریخی بر روی رودخانه کشکان در دوران های مختلف ، موجب شده که پلدختر یکی از شهرهایی باشد که علاوه بر منطقه کوهستانی و آب و هوایی چهار فصل دعرای ظرفیتهای بالقوه گردشگری است. پل تاریخی گاومیشان یکی از پلهایی است که در دوره ساسانی بر روی رودخانه کشکان پس از تلاقی با رودخانه سیمره روی آب خروشان این دو رودخانه نصب شده و با وجودی که ۹۰ % آن در حوزه پلدختر است به اشتباه سال ۱۳۷۷ این اثر تاریخی بنام ایلام ثبت ملی شود ! این پل در مرز دو استان لرستان و ایلام در جنوبی ترین نقطه لرستان در ۳۰ کیلومتری و جنوب غربی پلدختر واقع شده و ۹۰ درصد آن در خاک پلدختر است و به گفته باستان شناسان یکیاز شاهکارهای دوره ساسانی است. متأسفانه بر اثر غفلت و بی توجهی مسؤلان میراث فرهنگی لرستان بنام ایلام ثبت ملی شده است ! شهروندان پلدختری این پل تاریخی را از قدیم الایام متعلق به خود میدانند در صورتی که در جاده پلدختر _ دره شهر بعد از ایست بازرسی ، تابلوی تعلق این اثر تاریخی به استان ایلام نصب شده که دیدن این منظره هنگام گذر از این مسیر موجب رنجش خاطر شهروندان پلدختری میشود ! بخش اعظم پل گاومیشان در خاک پلدختر لرستان است و در اطراف آن زمینهای کشاورزی متعلق به مردم پلدختر است اما با وجودی که تنها کمتر از ۱۰ % از این پل در حوزه دره شهر ایلام است بنام ایلام ثبت ملی شده است ! لذا از مسؤلان میراث فرهنگی لرستان انتظار میرود نسبت به ثبت پل گاومیشان بنام ایلام واکنش و اعتراض نشان دهند که این اثر تاریخی بنام ایلام مصادره نگردد. قبلأ مکاتباتی در این رابطه با وزارت کشور صورت گرفته تا ثبت این پل در آثار ملی کشور به نام استان ایلام ، اصلاح شود و به نام لرستان ثبت گردد ولی تاکنون این کار صورت نگرفته است ! پیگیری های لاک پشتی میراث فرهنگی هم نتیجه بخش نبوده است. پل باستانی گاومیشان با بیش از ۵۰ متر عرض دهنه بزرگترین دهنه پل در کشور است !!! که آب دو رودخانه کشکان و سیمره از زیر آن عبور میکنند ! پل ساسانی گاومیشان دارای ۶ چشمه طاق است که عرض چشمه اصلی آن حدود ۳۷ متر و ۱۷۵ متر طول و عرض گذر سطح آن نزدیک به ۸ متر است و حد فاصل چشمه های آن ۵ تا ۲۵ متر است. نام گاومیشان برگرفته از گومیشه یعنی محل پرورش گاو یا گاومیش است. برگرداندن این اثر تاریخی به نام پلدختر لرستان در فهرست آثار ملی ، یکی از خواسته های مردم لرستان بویژه پلدختر است که لازم است مسؤلان جهت احترام به مطالبه به حق مردم برای حفظ تمدن و میراث گذشتگان ، آن را به نام لرستان ثبت ملی کنند. لازم به ذکر است که دره شهر و ایلام قبلأ جزء لرستان بودند و شمال خوزستان هم تا سال ۱۳۶۲ جزء خاک لرستان بود.


  • خانی

    همینطور اگر پیش برود،با روحیه بالای جعل و دزدی پانکردها فردا ادعای قلعه فلک الافلاک لرستان رو هم میکنند تا اونجا رو هم به سرنوشت دیگر آثار تاریخی مردم لر مثل پل گاومیشان و...دچار کنند.



آخرین مقالات