دو شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت

نشریه فرهنگی تحلیلی نگین زاگرس معرف مردمان لر

رنگ و طرح پوشش دیرین زنان لور در لرستان فیلی

قوم لور ( کاسیان و ایلامیان باستان ) به عنوان بومیان اصلی ایران حدود هشت هزار سال پیش به عنوان یکی از قدیمی ترین اقوام در ایران زندگی میکردند . پوشاک مردم لورستان فیلی در نهایت زیبایی و سادگی نمادی از پوشش اصیل ایرانی است که امروز جزء در برخی مناطق روستایی و عشایری شاید دیگر نتوان نشانی از آن یافت.

رنگ و طرح پوشش دیرین زنان لور در لرستان فیلی

پوشاک زنان لور در لورستان فیلی بنا به موقعیت اجتماعی و اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی های مشخصی برخوردار است به طوری که پوشاک زنان جوان لور با پارچه های الوان در رنگها و طرح های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است و زنان مسن تر پارچه هایی به رنگ تیره با طرح های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح میدهند.

 گلونی پوشش زنان لر

پوشاک زنان لور شاد و روشن است و با مهره های شیشه ای ، سکه ها و منجوق ها تزیین میشود. نقش روی سنگ ، پوشش زن لور دوران کاسیان را نشان داده اما چه زیباست که نقش حک شده سنگ ، گلونی زن لور را به همین شکلی که امروزه زنان لور به سر می بندند به نمایش گذاشته که این خود سند تاریخی گلونی را نشان میدهد. گل ونی سرپوش ابریشمی مخصوصی است که زنان لور به سر می بندند و به لوری آن را ساوه میگویند. تره را در حالت عادی و در روزهای معمولی می بندند ولی زنان لورستانی برای شرکت در مراسم جشن و سور ، نوعی از آن را به نام گل ونی که رنگین است روی تره می بندند.

 

در طرح این روسری ها که به طور معمول از جنس ابریشم هستند نقش ها و رنگهای مختلف به کار رفته که با گره خاصی به دور سر پیچیده شده و گوشه های آن هم به صورت آویزان بر پشت سر قرار میگیرد. زنان مسن گلونی های سیاه با گل های سفید به سر میکرده اند و زنان جوان رنگهای سبز که نشان رنگ طبیعت است. سمبل رشد ، نظم ، تازگی ، حاصلخیزی و باروری است. این رنگ احساس آرامش شدیدی را به شخص القا میکند و از رنگ قرمز به مفهوم آتش و خون قدرت و پایداری ، احساسات شدید ، تمایلات و عشق و نیز رنگ نارنجی که نشانی از رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را ترکیب میکند. بنا بر این با شادی ، تابش خورشید و گرما همراه است . نارنجی نمایانگر غیرت و جدیت ، شیدایی و شیفتگی ، شادی ، خلاقیت و سازندگی ، اراده و نیت ، جذابیت ، موفقیت ، شجاعت و تحریک کنندگی میباشد و همچنین آبی به مفهوم رنگ آسمان و دریا میباشد که عمومأ با عمق و پایداری همراه میشود. نماد راستی و حقیقت ، صداقت و وفاداری ، هوشمندی و خرد ، اعتماد به نفس ، هوش و ذکاوت ، جوانمردی و بهشت است و را به تن می کنند.

 

پیراهن زنان لور دارای برشی ساده ، بلند و گشاد با طرح های گلدار و رنگهای متنوع است. لباس زنان لور دارای قسمت های مختلفی چونکلنجه _ سرداری یا کمرچین و جلیقه است. کلنجه کت مخملی است که بر روی پیراهن زنان لور پوشیده میشود و یقه و لبه های دم آستین و دور شکاف آن یراقدوزی و نوار دوزی شده استسرداری که پوششی است بلند تا به پشت پا ، جلوی آن بدون دکمه است با آستینی تا آرنج که اغلب از مخمل با رنگهای مشکی ، سبز و قرمز تهیه میشود. دوره های آستین و دامن آن به پهنای دو تا سه انگشت یراق دوزی و نوار دوزی شده است

 

کت که نیم تنه را میپوشاند ، نوار دوزی ندارد و با دکمه در جلو بسته میشود.

جلیقه که همیشه باز است و دکمه ندارد و در قسمت جلوی آن یراق دوزی و سکه دوزی شده است.

شلوار یا به زبان محلی لورستان شاوال عبارت است از زیر جامه ای لیفه دار یا کمری دار به مدل شلوارهای کردی که از پارچه های الوان رنگی که زیر پیراهن میپوشند. شلوار زنان لور از لحاظ ترکیب و جنس پارچه دو قسمتی و دو رنگی است به طوری که از دمپا تا حدود بالای زانو ، پارچه ساده با نقشبندی و نوار دوزی شده است و قسمت بالاتر به رنگ دیگر و گلدار است.

 

وی اشاره کرد قوم لور گلونی ها را خودشان درست میکردند ، نقوش هندسی میزدند و برای رنگ آن از رنگهای طبیعی استفاده میکردند. پس این گلونی سربند زیبای زنان لور به جا مانده هنر دست قومی است که خودش تار و پودش را به هم بافته ، نقش زده و رنگارنگ کرده اند.

گلونی این دست بافت لوری در واقع نوعی زندگی را تعریف میکرد و از طرفی هیچ وقت در نقوش گلونی لوری از نقش های لچک ، ترنج ، اسلیمی ، مینیاتوری استفاده نشده و سادگی خاص خود را داشته است پوشاک زنان لور در لرستان فیلی  بنا به موقعیت اجتماعی ، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی های مشخصی برخوردار است. پوشاک زنان جوان لور با پارچه های الوان در رنگها و طرح های شاد با سربندهای زیبا و رنگی میباشد. که البته این تنوع رنگی همراه با تزیینات آن به وضعیت اقتصادی خانواده بستگی دارد که شاملجومه ، نوعی پیراهن زنان لورستان که به صورت آزاد ، بلند و بدون یقه میباشد.

 

کلنجهبالاپوش یراق دوزی شده ای است که در بسیاری موارد رویه جلوی آن را سکه دوزی و تزیین میکنند.

تره و گلونیتره پارچه ابریشمی مخصوصی است که زنان لور به سر می بندند و به لوری آن را ساوه میگویند. تره را در حالت عادی می بندند و برای شرکت در مراسم و جشن و سور ، نوعی از آن را به نام گلونی که رنگین است روی تره می بندند.

 

در حال حاضر الگوگیری از طرح های سنتی به منظور ایجاد پوشش ایرانی _ اسلامی شاید یکی از راهکارهای مشکلات موجود در بخش پوشاک کشور محسوب میشود که باید سرمایه گذاری روی این بخش با قوت بیشتری ادامه یابد ، میتوان با فرهنگسازی مناسب و آشنایی بیشتر نسل جوان با پیشینه تاریخی و آداب و رسوم هر منطقه میتوان فرهنگ استفاده از پوشش های محلی را در بین جوانان ترویج کرد. امروزه به روز کردن طرح لباس های محلی به منظور استفاده جوانان از این پوشش ، با توجه به نوع طرح و رنگ لباس های سنتی و محلی هر منطقه در صورت طراحی لباس های جدید منطبق با این لباس ها میتوان موجبات جذب جوانان به پوشیدن این گونه پوشاک را فراهم کرد.

10 نظر

  • بروهی زنان لر

    همه شاه و وزیر و امپراتور ، خدایان قوی و صاحب زور / اگر دنیا همه در کامشان باد ، نیرزد سرون یک دختر لور .


  • رحمتی

    از ظرفیت زنان توانمند لر در جهت کمک به توسعه متوازن در جامعه استفاده نشده است. استفاده از ظرفیت های فکری و فرهنگی بانوان لر در عرصه مدیریت به عنوان عاملی انگیزاننده و با توجه به اهمیت مساوات و عدالت اجتماعی و اقتصادی ، میتواند به برون رفت از وضع موجود منجر شود. وقتی بیش از نیمی از جمعیت جامعه زنان هستند یعنی همین درصد از مشکلات در حوزه زنان وجود دارد و لازم است ظرفیت های خفته اما پر انرژی بانوان دست کم جهت پاسخگویی به نیاز موجود و سپس نیاز کل جامعه بروز یابد. ناپلعون بنا پارت امپراتور فرانسه در اهمیت جایگاه زنان در اجتماع میگوید:اگر میخواهید اندازه تمدن و پیشرفت را بدانید به زنان آن ملت بنگرید.


  • شرفی

    سهم ۳۰ درصدی مشارکت زنان از مدیریت ها در جامعه چه شد ؟ چرا در ایران که هفتاد درصد دانشگاه ها زن هستند ولی ما حتی یک فرماندار زن نداریم ؟ توجه به عدالت جنسیتی ، ایجاد فرصت های برابر عادلانه ، قوانین تضمین کننده در حمایت از جامعه زنان، رشد مشارکت اجتماعی _ اداری زنان و عدم تک بعدی دیدن جامعه و اذعان به حضور و نقش زنان باید مورد توجه تمامی فعالان اجتماعی حقوق زنان باشد.


  • هشت مارس روز جهانی زن

    تاریک اندیشان همیشه سعی میکنند زنان را در " سیاهی " نگه دارند آنها از روشن شدن ذهن زن میترسند چون خوب میدانند اگر زن بداند به فرزندش هم یاد میدهد !!!


  • میر رضایی

    وقتی که خرج یک زن را تا آخر عمر توسط یک مرد پرداخت میشود در واقع آن زن به یک شخصیت وابسته تبدیل میشود و بقای او به یک مرد بسته است و در حقیقت آن زن یک شخص درجه دوم مصرف کننده است ! زنان تنها نمونه واقعی از محدودیت مادر زادی قانون در دوران مدرن هستند. زنان که نیمی از نوع بشر هستند مشاغل و کارکردهای اجتماعی در سطوح بالا به صورت مادر زادی از آنان دریغ میشود و در نتیجه زنان در نهادهای مدرن اجتماعی ، فرودست باقی میمانند ! میراثی از تفکر و آیینی قدیمی که آثار تلخ آن به همه جا رسیده است !


  • ساتیار چگنی

    وینستون چرچیل:زنان یک جامعه را محدود کنید ، آنها را توسری خور و حقیر کنید ، تمسخرشان کنید ، کاری کنید که بزرگترین آرزویشان ازدواج و بزرگترین هنرشان آشپزی و خیاطی باشد ، بلایی بر سر آنها بیاورید تا از اجتماع بترسند ، تخم تفکری در ذهن پدرانشان بکارید تا ایمان بیاورند دخترانشان را باید در قفس پرورش دهند ! کتاب علمی و قلم و چکش را از دخترانشان بگیرید و بجای آن ملاقه و سوزن به دستشان بدهید ! با جوانانشان کاری کنید که از جنس مخالفشان دور باشند ولی تمام تفکرشان پیش آنها باشد ، هر کس که برای آزادی زنان تلاش کرد را بنده شیطان و دشمن خدا بنامید که او دشمن ما ، و ما خدای زمین هستیم ، من تضمین میدهم همچنین جامعه ای هزار سال هم بگذرد پیشرفت نخواهد کرد ! مردمی که به حداقل ها قناعت کنند ، حداکثر ستم را بر آنها روا خواهند داشت.


  • طولابی

    زن لر نیازی به آزادی یواشکی ندارد و باید حقوق خود را مطابق با فرهنگ و رسوم و باورهای غنی خودش مطالبه کند نه فرهنگ معوج دیگران.


  • خشونت علیه زنان ایران

    از قدیم بزرگان گفتند که سیاستمدار خوب باید دو زیپش همیشه بسته باشد! یک زیپ شلوار و دوم زیپ جیب!!! هم از فساد اقتصادی مبرا باشد و هم از فساد اخلاقی!!! حالا کدامیک از سیاست مداران ما این دو زیپشان همزمان بسته است؟ شاید بد نباشد بگوییم جریانات حول و حوش این روزهای کشور بیشتر مربوط به این دو زیپ است اخبار فسادهای اقتصادی چندی است که عالمگیر شده است و بسیاری از اخبارهای بسته نبودن زیپ شلوار نیز منتشر نمیشود! شورای شهر آمل و پنج به علاوه یک اولین خبر گسترده در اینباره بود و نجفی دومین خبر اثر بسته نبودن زیپ شلوار دکتر نجفی بوده است! مطلب خطرناکی که بنده الان عنوان میکنم و در دو بخش فقط اشاره میکنم، یک متاسفانه سوءاستفاده از زنان در کشور درحال نهادینه شدن است و به عرصه های سیاسی نیز هم کشیده می‌شود.کی فکر میکرد در جامعه ای که میگوید: سیاست ما عین دیانت ما است شاهد اینگونه سو استفاده ها باشیم؟ دوم خشونت علیه زنان است که متاسفانه ممکن است با حق به جانب جلوه دادن نجفی عادی شود! متاسفانه اخباری که پیرامون تبرئه نجفی و حق جلوه دادن و مظلوم نمایی او در جامعه منتشر می‌شود در سطح جامعه آثاری متراتب بدتر خواهد داشت ممکن است این رفتار رسانه ها و سیاستمداران پیامی دیگر به جامعه مخابره کند آنهم عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان خواهد بود! قتل همسر محمدعلی نجفی《زیبا استاد کرمانشاهی》اگرچه بسیار تلخ و تکان‌دهنده است اما می‌توانست همانند خبر بسیاری از ده‌ها قتلی که در کشور رخ می‌دهد اطلاع‌رسانی شود و پس از شناسایی و دستگیری قاتل همانند همه مجرمان بازجویی، محاکمه و مجازات شود. اما این‌گونه نشد. سیاست ما عین دیانت ما است!


  • لُرفیلی

    در《منتخب التواریخ معینی ص ۵۰》در ذکر شعب《لُرکوچک فیلی》آمده: روزبهانی و فضلی و داوودعباسی و ایازکی و عبدالملکی و ابوالعباسی که به نام پدر موسوم اند و سلورزی و جنکرونی و لک و هسته و کوشکی و کارند و سنوبدی و الانی و زخوارکی و براوند و زنگنه و مانکره ای و رازی و سلکی و جودکی که به اسامی مواضع خود مشهور شده اند. ویلیام کنت لفتوس باستانشناس انگلیسی درکتاب《سفرها و تحقیقات در قلده و شوشیانا》که سال ۱۸۵۷ منتشر شده همواره از《لُرهای فیلی》نام میبرد. عباس العزاوی مورخ عراقی در کتاب عشایر عراق از《لُرهای فیلی》نام میبرد که در حوالی مندلی ساکن هستند. ایزابلا لوسی برد انگلیسی درکتاب سفرنامه پارس وکردستان سال ۱۸۳۱ میلادی لُرها را دو دسته فیلی و بختیاری معرفی میکند (منظور ایشان از این تقسیم بندی لرکوچک و لربزرگ است). گوریکوف خاورشناس روسی واژه فیلی را به قبایل ساکن پشتکوه و پیشکوه لُرستان نسبت میدهد و آنان را فیلی میخواند (منظور از پشتکوه استان ایلام است). شوبرل در کتابش اینچنین ذکر میکند: فیلیان از قبایل لُری هستند که در مناطق کوهستانی حائل در بین عراق_ایران سکونت دارند. لایارد باستانشناس انگلیسی نام فیلی را به تمام منطقه لرستان پشتکوه (ایلام) اطلاق میکند. در کتاب تاریخ مغول ص ۴۴۲ بر هویت لُری مناطق شرقی عراق تاکید شده است (جایی که امروزه جاعلان کردهای فیلی خوانند!). درکتاب مجمل التواریخ گلستانه ص ۲۰۴ بر هویت لُری مناطق شرقی عراق تاکید شده است! در کتاب تاریخ بختیاری اثر سردار اسعد از قول سرجان ملکم آمده: قبائل بختیاری و فیلی در کوهستانی که از اصفهان گرفته میشود تا شوشتر و کرمانشاهان سکنی دارند. در《تاریخ گیتی گشا》چندبار نام لُرستان فیلی ذکر شده است. در کتاب سفرنامه حاج سیاح چندبار نام《لُرستان فیلی》ذکر شده است. میرزا محمدحسین مستوفی زمان صفویه در رساله《آمار مالی و نظامی ایران》در ۱۱۲۸ قمری مینویسد: ایلات ایران دو فرقه اند فرقه ایرانی الاصل که به هیچ طایفه دیگری مخلوط نشدند که فرقه ایرانی الاصل خود شش طایفه(گروه) هستند طایفه اول《لُر》گویند لُران یکصد و هفتاد جماعتند که میان چهار طایفه بزرگ مخلوط اند اولی را طایفه فیلی، طایفه دوم را لک و زند گویند، طایفه سیوم را بختیاری گویند و طایفه چهارم را ممسنی گویند! مهمترین اسنادی که به هیچ وجه قابل انکار نیستند دو کتیبه قوچعلی و تخت خان واقع در ایلام (لرستان پشتکوه) هستند که در متن آنها به وضوح نام《لُرستان فیلی》ذکر شده است.


  • قتلهای ناموسی

    دین و مذهب قرائت خشونت آمیزی از مساله ناموس و نظم پذیری زن قائل است! وقتی آمارهای سازمان ملل را نگاه میکنیم، میبینیم خشونتها از غرب و جنوب آسیا تا شمال آفریقا که جوامع اسلامی هستند، گسترش بسیار بیشتری دارد! در واقع در جغرافیای جهانی همین《عامل مذهبی و اسلامی》به اضافه نکته ای که در مورد مهدورالدم عرض کردم، دخیل هستند. دین باعث قتل ناموسی نمی شود اما قرائت شخصی خشونت آمیزی که از دین میشود و خودِ کلمه مهدورالدم باعث شبهە در قتل میشود. استانهای خوزستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه، لُرستان، بلوچستان، فارس، آذربایجان غربی و اردبیل به ترتیب《بالاترین آمار قتلهای ناموسی》را در ایران دارند! تمام این استانها مولفه مشترکی دارند از جمله نرخ بالای بیکاری، عدم توسعه، آمار بالای ترک تحصیل دختران، آمار رو به رشد مصرف مواد مخدر، آمار بالای کودک همسری و همچنین محرومیت اقتصادی و وجود بافت روستایی و عشایری در این استانها!!! برخی مناطق کُردنشین با《افزایش آمار قتل‌های ناموسی و خانوادگی》وهمچنین افزایش《خودکشی زنان جوان》روبرو بوده و رسانه‌های محلی سرشار از اخبار ناخوشایند خشونت خانگی است. علت سرعت گرفتن قتل‌های خانوادگی در یکدوره زمانی خاص در این منطقه چیست و چرا ما یکباره وارد تونلی از تاریکی می‌شویم؟ درحال حاضر در جوامع کردستان با نوع خاصی از پدر سالاری جدید《نئوپاترنالیست》روبرو هستیم. سنتهایی که از گذشته وجود داشته و مبتنی بر《حفظ قدرت مردان در خانواده》است و ریشه های تاریخی دارد. در پدرسالاری جدید کە نوعی شکلبندی اجتمای است، رابطه پدرانه بین حاکم و مردم که شکل قدرت عمودی است از بالا به پایین اعمال می شود و سنتهای جامعه آنها را تقویت میکند. این وضعیت در پدرسالاری جدید نیز با وام گرفتن برخی از نمودهای مدرنیته و دنیای جدید، به نوعی تقویت نیز شده هم از منظر مدرنیته و هم از لحاظ سنت پرستی، نه مدرن است و نه سنتی! هم ویژگیهایی از جامعه سنتی در آنست و هم برخی نمودهای جامعه مدرن را داراست. بین حکمران و توده، بین پدر و فرزند، تنها رابطه عمومی وجود دارد. در هر دو زمینه، اراده پدری اراده مطلق است که هم در جامعه و هم در خانواده از طریق یک اجتماع مبتنی بر مراسم و تشریفات و اجبار وارد عمل می شود! دختران و زنانیکه امروز دانشگاه میروند و در جامعه حضور دارند و نسل جدیدی از دختران و زنانی که به موبایل و تمامی شبکەهای مجازی دسترسی دارند، در این محیطها زندگی میکنند میتوانند فرم و استایل جدید خانواده و زندگی دیگر زنان را ببینند اما در همان حال تحت سلطە قواعد سنتی هستند. در آخر آنچه از ترکیب سنتهای به ارث رسیده به اضافه قواعد مدرن حاصل میشود، چیزی است که باز در برآیند کلی مصلحت نظام پدرسالارانه است که مصادره به مطلوب میشود یعنی در جهت حفظ و بقای همان پدر سالاریهایی که از چندصدسال قبل هم بوده، دوباره خشونت تثبیت میشود. بسیاری از دختران و زنان در خانوادههای سُنتی کردستان بخاطر اینکه بتوانند بحق تحصیل دست پیدا کنند و به دانشگاه بروند، بخاطر اینکە بتوانند کار کنند از بسیاری از خواسته های خود کوتاه میآیند. بسیاری از زنان ما بخاطر کار کردن و اشتغال و حضوری که قرار است در جامعه داشته باشند، تن به تحقیرها و هتاکیها و خشونتهای بیشماری در داخل خانواده خود میدهند تا بتوانند در جامعه حضور داشته باشند یا بخواهند نقش مادرانگی یا زنانگی مستقل خود را ایفا کنند! شما تصور کنید وقتی چنین خود طردی وسیعی را داریم انتظار مردان هم بالاتر میرود یعنی به اینصورت نیست که خود طردی از طرف زنان اتفاق افتد و درمقابل مردان در یکسطح و مانند دو کفه ترازو قرار بگیرند بلکه ما این خود طردی را بە شکل مداوم میبینیم که ازطرف زنان عمیقتر میشود و از طرف مردان انتظار بسیار بالاتر میرود. بعنوان مثال در مورد قتل اخیری که در مهرماه در کردستان اتفاق افتاد، برادری《هر دو خواهر خود را به قتل رساند》خواسته یکی از خواهران تنها ازدواج با پسر مورد علاقه خود بود، این دختر هنوز مرتکب عملی که از لحاظ دید ناموسی گناه یا اشتباه باشد، نشده بود! و فقط به پسری علاقمند شده بود و همین مساله باعث قتل این دختر شد! تصور کنید که خود طردی اتفاق میافتد، ولی ازطرف دیگر انتظاری که《سیستم ناموس》یا قاتل دارد بسیار بیشتر از همان خود طردی است. از یک سو عقب نشینی زنانه و قرار گرفتن در دایره خواسته های مردان و از سوی دیگر عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی مردان؛ به همین دلیل است که میبینیم آمارهای《قتلهای ناموسی》بالا میرود و ما در یک نقطه متوقف نمی شویم!در طی سالهای کار و تجربە من در مناطق کردنشین که دارای بالاترین آمار قتل ناموسی در خاورمیانه است! مشاهدە کردەام مردانی که مرتکب قتل ناموسی میشوند چطور مورد استقبال دیگران قرار میگیرند!!! در یک پروندە حقوقی مردی《همسر خود》را به قتل رسانده بود، در فقره قتل دوم، همزمان قصد کشتن《دو دختر خود》را داشت که هر دو زیر ۲۵ سال بودند! این پدر موفق به کشتن یکی از دختران شد و دختر دوم که کوچکتر بود، از ٩ گلوله ای که شلیک شده بود جان سالم بِدر بُرد و به دستها و پاها و قسمتی از شانه آسیب شدیدی رسید!!! وقتی پدر از صحنه قتل گریخت، پس از مدتی توسط پلیس دستگیر شد. در تمام مدت زندان با او《مانند قهرمان》رفتار میشد و این نکته بسیار مهم است که بعد از طی روند قانونی که خیلی کوتاه هم بود و این پدر از زندان آزاد شد، همە افراد فامیل و افراد روستا و بَستگان با حلقه های گُل به در زندان آمدند و مرد را بر دوش خود گذاشتند و او را به روستا بازگرداندند. دختر دومی که جان سالم به در بُرده بود از روستا فرار کرد! و در یک پناهگاه یا همان خانه امن زنان در اربیل پایتخت کردستان عراق زندگی میکرد؛ این واقعاً عجیب است که قاتل با حلقه گُل مورد استقبال قرار میگیرد و مقتول متواری میشود! یا زنی از همسر مُعتادش جدا شده بود و دو فرزند داشت، این زن توسط برادر و پدر خود بخارج شهر بُرده شده و روی او نفت ریخته بودند و حتی قسمتهایی از بدن او را آتش زده بودند و سپس او را به منزل برگردانده بودند! فقط بدلیل اینکه مراقب عفت خانوادە باشد و درمقابل خواستگاری که قصد ازدواج با این زن را داشت، این واکنش انجام شده بود. با این شکل از خشونت هم مواجه هستیم که برگرفته از همان مقوله پُر از ترس و عذاب《قتل ناموسی》است. سیستم ناموس بشکل مداوم درحال بازتولید خود و ابداع شکلهای مختلف خشونت است!



آخرین مقالات